Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 131
college-dictaat van een der studenten
§
De
4.
wordt ingenomen, dan
Theologie ject
van
met twee subjecten kan
dat er
dat door de
is,
spreekt het vanzelf, dat het generale sub-
wetenschappen saam een
alle
103
Maar zeggen we,
niet.
van wetenschappen een eigen veld
organisme
groote
het
we
doch hierover sprei<en
qualificaties bezitten, in
theologische en de vier overige faculteiten.
niet bestaan en
is
moet
niensch
Eén organisme
zijn.
een ondenkbaar
Wel
iets.
bestaat
maar daaruit kan niets geconweet, hoe zulke wezens bestaan. Gelijk er in het
de uitdrukking Siameesche tweelingbroeders,
omdat men
cludeerd,
niet
maar één subject is, zoo is er ook in den mensch maar één subject, want waren er twee of meer subjecten, dan zouden er ook meer organismen in den mensch bestaan, omdat elk subject door een eigen organisme werkt. dier
De eenheid van subject maakt de onderscheiden deelen tot een organisch neemt men het subject weg dan is er geen organisme meer en gaat
geheel
;
het lichaam onmiddellijk tot ontbinding over.
We heel
ons dus op
stellen
is
en dat er
Wat
nu het subject
is
standpunt, dat de wetenschap één organisch ge-
dit
ééne organisme een organisch deel
in dat
de theologische studie ?
in
dat theologie heet.
is,
het hetzelfde als het
Is
subject in de juridische, logische, natuurkundige en medische studiën ?
Antw. Het
is
Dat het
subject
menschelijk
dan
anders
niets
is
bewustzijn,
dat
menschelijke logos.
de
subject
is
van
organisme der
het
wetenschap. Met logos of het bewustzijn van den mensch wordt niet bedoeld
de logos van
A
van
voor die
wel
en
Rusland
die uit de zesde
want wetenschap
of B,
geslacht,
schelijk
eeuw
;
zoo,
dat
die
b.v. of uit
dat
is
gemeen goed van
de studiën van iemand de
uit
lO^e
eeuw
in
den voor-Christelijken
heel het
in
men-
Afrika helpen
de hand werken met tijd.
Het
is
alles
één
organische arbeid. Daarentegen wordt wel met den menschelijken logos bedoeld
de ideëel e logos van het menschelijk geslacht.
Wil men dus prijsgeven het
wetenschappelijk karakter der theologie en zeggen
:
dan kan men haar gaan
innemen
sollen
in
schappen
het
maar
bniten de Gratia zegt
;
uit
der
neen,
„Ze
is
geen wetenschap"
halen en naar willekeur met
dan moet ze een eigen
terrein
wetenschappen en moet ze met die weten-
hebben, als de logische, juridische, medische en
subject
studiën.
Communis
men evenwel
organisme
eenzelfde
natuurkundige Specialis
haar
Deze
laatste
nu
zijn
niet
te
kennen
uit
de Gratia
de Gratia Communis.
Communis, dat ook voor de theologische studie naar wetenschap en het vermogen om te studeeren krijgt men niet door wedergeboorte, maar is iets, mat men in het natuurlijk leven, dank zij de Gratia Communis, bezit. Logisch denken, goede dialectiek, bekwaamheid fn het trekken van conAlzoo
is
het uit de Gratia
het subiect opkomt.
clusies
en
De drang
redeneeren
zijn
instrumenten
voor de theologie.
Deze gegevens
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's