Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 668
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
LOCUS DE Sacramentis.
194
ontvangen,
en
pascha
het
en
gegeten,
hierop
de zin
schijnt
in dit Artikel
te doelen.
De nadere gebied
bepaling der requisita vloeit voort
StxKpmiy,
te
voor men
tot het
uit
avondmaal
1
Cor. 11
29,
:
waar Paulus Hiertoe zijn
zal toetreden.
Wat den
natuurlijk een aetas competens en een geestelijke verlichting noodig.
ouderdom
betreft,
deze werd
ook
oudtijds gesteld ongeveer in het 14^ jaar (zoo
Later stelde men dien op 18 a 20 jaren. Ten onrechte; het was door opkomen van het intellectualisme, toen men de bevoegdheid om tot het avondmaal te worden toegelaten liet afhangen van het al of niet slagen voor een zeker examen. Wel mag het verschil van hemelstreek, wat op de vroegere
Calvijn).
het
of latere rijpheid invloed heeft, gelden.
men niet gecensureerd zij, positieve en negative op te vatten. Positive, doordien men niet mag toeloopen, maar het recht van toegang moet verkregen hebben. Hiertoe doet men in het openbaar belijdenis, derde requisiet
Het
waardoor de deur,
die toegang tot het
avondmaal
verleent, ontsloten wordt.
belijdenis heeft echter nooit een zelfstandige kracht
Deze
Roomsch
Collegiaal,
Wat nu de den verstaan is
dat
is,
en
zijn,
tot het instituut
dit te
;
negatieve zijde der censuur betreft, zoo moet als
meenen zou
van het vormsel leiden. censuur wor-
alle
geoefend door God, die voor Zijn heiligheid waakt. Deze censuur
tweeërlei, 1^ van den Heiligen Geest in het hart der geloovigen, en 2e een,
die
De
uitgaat van den Heiligen Geest in de kerk.
censuur
soonlijke
ook
tot
in de conscientie
dit
;
moet goed
de rechte opvatting van het tweede te geraken.
deze nooit
daar treedt
omdat men op
het
in
om
zoo
verviel,
sluit
er
zoo mocht
hij
zijn
zonde handhaven
censuur aanstonds
alle
de per-
is
oog gehouden, om
Waar de
tucht intreedt,
voor
niet
wil,
Zoo iemand
tot
God
wil
een gruwelijke
gerust nog dienzelfden dag aan het avondmaal,
ware boetvaardigheid tusschenbeide
klein leugentje deed,
het
der zonde of des ongeloofs wille, maar alleen,
oogenblik
breken, geen verzoening er over inroepen wil.
zonde
zelfbeproeving in
uit,
poenitentia
gekomen.
is
tollit
zonder daarover boetvaardig
De boetvaardigheid Iemand, die een
censuram.
te zijn, zal zich
een oordeel
maar een boetvaardig moordenaar den zegen des avandmaals wegdragen. is de vraag slechts, of de zonde, al is die nog zoo groot, op Christus Het
eten,
gewenteld
De
is.
roeping der kerk
conscientie
zoo
sterk
is
dus, naar
mogelijk
censuur scherp doorga, maar ook,
zwak
is,
in
Cor.
1
wakker
om
den naam van Christus
te
11
:
27,
Ook ongeloof
en
ketterij
opdat
den boetvaardige, waar
tot het
avondmaal
Zonde, waarover boetvaardigheid komen moet, delijkheid.
28 en 31 tweeërlei
sshudden,
is
te
:
om
de
de persoonlijke zijn
geloof
soms
noodigen.
zoowel ongeloof
moeten boetvaardig beweend.
als
onze-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's