Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 740
college-dictaat van een der studenten
;
Locus DE Christo (Pars Secunda).
38 natuur
goddelijke
haar
haar
in
ingaan
laten
uiterste
verheerlijkte
zijn
in
menschelijke natuur en
instrument laten werken.
elasticiteit als
Dus
niet zoo,
de wonderen alleen de menschelijke natuur, verheerlijkt gelijk zij vóór den val was en in den hemel zijn zal, handelde dan zou elk mensch ze kunnen doen en de mensch ook aseïtas bezitten. Maar zóó, dat de wonderen bij alsof in
:
Christus
effect
—
van wat het subject God, de menschelijke natuur als inDaarom wordt het nooit scheppen is het altoos
zijn
strument gebruikende, doet.
wat voorhanden
omzetten
is
macht ook de profeten
bekwaamd.
heeft
wat de omniscientia
2.
;
het niets dan datgene, waartoe de goddelijke
is
;
betreft,
bij
Christus
drieërlei scientia, nl. (lo) scientia donativa, die
originalis
kennis
en
omdat
Hij
Wat
het Paradijs.
in
de menschelijke natuur is
zij
charisma,
bij
bij
donata a Spiritu Sancto
in
staat
Adam
eigen
God-zijn had, er
door
kwam nog
zeggen,
te
dat
bij
;
conceptu.
anders ware
Maar
H. Geest ontvangen had niet met mate.
bedoeld
niet alleen
God
zijn,
increata
was
en van
het zijn
Schrift uit-
was met den H. Geest dat Hij den Met deze unctio wordt de scientia in;
deze vloeide rechtstreeks voort
en
zij
wat de
(2) scientia infusa,
gezalfd
Hij
met de sapientia
ingeschapen Gods-
Christus scientia donativa
Maria aannam
uit
onderscheiden tusschen lijn
dat Hij door de scientia donativa kennis van
drukt
fusa
echter
sapientia originalis was, moest
geweest, nu
een
Adam
van
te
is
op één
uit
goddelijke natuur door het kanaal van den Mediator.
de omniscientia van de
De scientia experiboom stond, wiens
(S»)
mentalis, die Christus ontving door te zien b.v. dat daar een
bast
bruin
Bijbel
te
TTpsKÓ-^ig
en
was; dat een paard zoo'n kop had; door in den en aldus te weten wat er in staat. Hiervan geldt alleen de
blad
lezen
van Luc. 2
ignorantia
van
groen
52, niet bij
:
Christus
van de theologia unionis,
de beide andere scientiae.
De dusgenaamde
geldt dus alleen van de scientia experimentalis, niet d.
w.
van de kennis, die de Middelaar had krachtens
z.
het ééne subject in beide naturen.
de omnipraesentia deelt zich nooit en nergens mede aan de menschelijke natuur van Christus, maar wel zien wij bij de menschelijke natuur van Christus een verschijningsvorm, die hoogere elasticiteit vertoont dan bij gewone menschen. J.
Bij
als
menschen
in
mermerische toestanden,
van Schwedenborg zien wij
aanwezig
n.l.,
bij
de somnabulen en
in
een geval
dat er in de menschelijke natuur een ela-
den mensch volstrekt niet omni- of multipresent maakt, maar hen soms het vermogen geeft, terwijl hij op ééne plaats bewust tegenwoordig is, ook te weten wat elders geschiedt. En nu toont de H. S. bij Jezus niet in ziekelijke, maar bij nuchtere toestanden feiten, die bewijzen, dat sticiteit
die
is,
zijne praesentie niet beperkt
—
dit laatste
moest
er bij
was
om
als
de onze, hoewel geenszins omnipraesent
den Lutherschen geen voet
te
geven. Het waren
toestanden, waarin een verdere uitstraling plaats vond van den straal van het bewustzijn, niet van actie. Van actie op een afstand lezen wij nooit het eenige ;
wat daarop duidt 1-8. 7 :
is
de
genezing
van den
dienstknecht
des
officiers,
Luc,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's