Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 74
college-dictaat van een der studenten
:
LOCUS DE Providentia.
74
a(p^aipTcv^ is
geen
Aoyou
^17.
de
niet
gered
bijbel
(dio'j
'i^'^jivroc
want
Bijbel,
die
y.xl
blijft
hij
weer het voortdurende spreken Gods
dachten,
T»
die
Hij
Si p?,ux K'jphj
V.C
ix'vjzi
toï/to Sé
'za-n
dingen
aan, als
als
daardoor de ge-
kwam
niet
;
maar
;
vers 25
ééns slechts
niet
zlc
i/fj.ö'.c,
zegt men, wordt
Neemt men de gedachten Gods
dan begrijpt men het organisme,
om
tz'j
voortdurend, daardoor bestaat
blijft
rh pr^y. rh ^jxyyiXia-^iv
dan toch het Evangelie bedoeld ? geheel,
de wereld
in
Het woord Gods
tIv yJwx.
öesD
Neen, de \byzc o'^
bijbel.
laten uitkomen, te realiseeren
wil
der Schepping, maar het
moment de wereld. Met het
in
de wereld
in
roE/
gaat weg, als de wereld tot haar
apostrophe komt en de gezaligden hebben geen 0£3-3 is
t,''ii^
eeuwigheid, er wordt voor de gezaligden
den wereldbrand,
uit
Die Aóysc
[xivovrcc dq tzv ih^vx
niet in
in
de enkele
gelooft men, dat de wereld als
kosmos de belichaming
is
van de gedachte Gods,
voor ons de waarde van het Evangelie, dat het ons de ware gedachten Gods, die Hij realiseert in de Schepping, weer zuiver doet kennen en ons afhelpt van de valsche gedachte, die de wereld heeft omtrent haar zelf.
dan
is
Dus
Ware
er behoefte
is
de v/ereld zou drukken
op
aan den Zoon.
God door den Logos
de Schepping slechts noodig geweest, dat
bij
gedachten
Zijn
de Schepping maar steeds
niet alleen bij
het
een boek, dan kon Hij het
als in
zoo laten. Maar neen, ook het „hoe zijn" van de Wereld bestaat van oogenblik Zoo zijn alle dingen niet alleen V. to'j Uxrpóg tot' oogenblik uit den Logos. maar öók Sr), rol 'T.'sS. Ging het in de Provid. wel door de werking des Vaders, zou
dan
het
voortdurend wereld b.
zijn
inzijn
dingen
der
weg en 't zou — Maar in de
gelijk
we
Psalm 104
:
30.
heeft. cf.
de
is
steeds
Zendt Gij Uwen Geest
Hier
is
vorige
beroept
maar ging daaraan het zijn" der
voor
Dit
is
is
uit,
als
scheppenden
er te wijzen
God
van
alles
verzen.
We
gevoelen
(niet
zij geschapen,
zoo worden
en Gij
de bekende schriftuurplaats, waarop
alleen dus
nu,
betrek-
op
het deel, dat de H. Geest aan de
sprake
De
ook een werk van den H. Geest.
voorbij gaan, alleen
vernieuwt het gelaat des aardrijks. zich
;
dan was het „hoe
een zandhoop worden.
de H. Schrift, die op den H. Geest
in
king hebben, kunnen
men
niet gepaard,
Providentia
E;'<?.
plaatsen
gehandhaafd blijven
den Logos
van
dat
Schepping
van het bestaan der
ziel),
onze plaats nog stringenter
is
werk van den H. Geest in de Providentia dan in de Creatio. Er immers sprake van het voortkomen der visschen uit de kuit (cf. vers 25). alle kleine voortkomende wezens (vliegjes, enz.) is dus de werking des
voor het is
In
H. Geestes.
Niets sluit de H. Schrift van Zijn inwerking
waarop de Deïstische staande
uit,
richting bestreden
moet worden.
uit.
Dit
Spreken
we
is
het punt,
het boven-
dan denken de menschen tegenwoordig aan heiligschennis.
beperkt het werk des H. Geestes tot de Heiligmaking.
Dit
is
Men
eenigszins door
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's