Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 818
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Deo (Pars Tertia).
128
tegenstelling
eene grens tusschen
er
is
God
en Zijn schepsel, die teweegbrengt,
dat nooit de causaliteit van zonde, aan het schepsel eigen, op
God kan worden
overgebracht.
Er
VII.
omtrent
is
het
reeds dikwijls ons tegengeworpen, dat de leer der Heilige Schrift
weg opvoert van
ons den
besluit
Fatalisme, daarom
moeten we ten
slotte
Determinisme
het
of
nog wijzen op de onderscheiding
tusschen die twee en daarbij letten op de Schriftuurlijke leer van het besluit. 10. Fatalisme is de voorstelling, dat er een ongekend iets is, waaraan men
naam van noodlot
den is
en dat eigenlijk de groote macht
geeft,
God
het fatum dat staat boven
;
Hij
en menschen.
God
is
nu en dan dat fatum breekt, maar overigens gaat die blinde
heel den
kosmos
te
róy^n voort,
beheerschen.
Bij
die voorstelling
a.
dat
b.
dat
men men
de wereld
in
wel zoo machtig, dat
intusschen dan nog tweeërlei mogelijkheid
is
het zich voorstelt als iets ongekends,
waaraan
niets te
het zich persoonlijk gaat denken, en in dit geval
doen
is,
of
wordt het dan
geïdentificeerd met den
Satan; dan komt er op Satansdienst, om door allerlei middelen dat gepersonificeerde noodlot gunstig voor zich te stemmen. Geheel de duivelsdienst in de middeleeuwen met de zoogenaamde zwarte mis en het zielverkoopen, waarbij aan dat noodlot bloedige offeranden werden geofferd,
was voortgekomen
uit
datgeloof aan het blinde noodlot. Evenals
wereld oudtijds, denkt men het zich
in
de Grieksche
de tegenwoordige samenleving
in
als
een
naam van de fortuin boven God aangebeden en bewierookt (denk aan de speelholen te Monte Carlo, Ostende etc). Daarom blind
noodlot,
onder
den
verfoeien wij alle spel, zooals het kaartspel, het spelen in loterijen enz., waarin
de uitkomst niet het gevolg
van menschelijke vindingrijkheid.
is
Welke
overeenkomst
heeft
nu dat fatalisme met Gods
blind, en
Gods Raad de
uiting
van een
Veel verleidelijker
20.
voorkomt.
stellen
van
Wezen
het Determinisme, dat
is
in
besluit.
Het
lot
is
Zijne vrijmacht
ook weer onder twee vormen
is
een determinisme, dat
a.
het
Het
heerlijk
God
determineert en Zijne vrijmacht vernietigt
de lex aeterna, eene wet, die boven
God zou
staan en
in
Hem
dwong om b.
Zijn besluit te maken. Een andere vorm, waaronder het voorkomt
deterministisch natuurlijk alles
nisme
wat
is,
d.
w.
z.
dat
leven wordt opgeheven.
het
Er
is
onderscheid is
deze, dat het besluit zelf
tusschen
determinisme
in
het
zedelijk
de natuurwetten,
naar vaste natuurregelen gaat, en diezelfde regel
stelt
en in
het determi-
ook voor het geestelijke leven de geestelijke wetenschappen moeten behandeld worden naar de methode der natuurwetenschappen. Die poging om het geestelijke leven te physicieeren moest het leven Gods ;
j f
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's