Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 185
college-dictaat van een der studenten
§ Hetzelfde
Rom. 9
in
voortdurend
geliën dit
De
5.
Providentia in relatione ad peccatuni.
17, Jes.
:
aangehaald, b.v.
nog verscherpt, doordat
fiKiTTfjiiTi
,a/;
Y.y.l
!
^'oot?
besneden
komen
in
zoo
niet
sterk,
verstokking
we we de
ook
't
Hst. 8
de groote teekenen
maar
/ur, (T'jui'Iitiu
:
de Evan-
:
''vx
fiXiTovrtq
Daarmee min
.
hetzelfde in Jer.
of
6
meer 10:
:
ze zondigen, omdat hun oor on-
Hand. 7
in
we
vinden
finaal
in
4:12 wordt
Mare.
in
:
51. in
Wanneer we
Exodus.
met Pharao, dan vinden we 32 het verzwaren van Pharao's hart als gevolg van
:
gebeurde
het
Die verharding vinden
Op
Egypte.
in
Kxt
er
zit
van een verharding van Godswege. al
14;
:
verstokking geteekend
verhaal
het
in
evenals
gedurig,
de
vinden
Matth. 13
in
er bij staat niet causaal,
zoo vinden
is,
Het sterkst daar
van
beginsel
woorden worden
Diezelfde
y.y.o'jovrig ky.oCh)rr>
y-xI
hoewel
correspondeerend,
Het
6:9.
185
al
die plaatsen
we
bij
ongeveer
wordt het herhaaldelijk
gezegd van één persoon, van Pharao. Het
wordt
feit
dus
van
natiën, behalve
de H.
in
(Rom.
Israël
S. geleerd
èn generaal ten opzichte van alle
èn generaal van heel
1)
enkele geloo-
Israël,
vigen uitgezonderd (Jes. 6) èn speciaal van één persoon (Rom. en Exod.).
We
zien
dus,
een
slechts
gewone
waar de
maal
enkele
algemeen
zeer
dat,
voorkomt,
verschijnsel
In
is.
voorstelling
is,
dat de verstokking
dat daar de H. S. ons leert, dat ze een
Jeremia's dagen
ligt
ze zelfs over heel de
wereld, behalve over de weinigen, die geloofden.
Dat
ze evenwel wordt voorgesteld als slechts een enkel maal voorkomend,
daarin
heeft
oorzaak,
zijn
niet
geldt
een
kind
wel
kan
vallen,
Gods na
ontstaat
we
in
de kerk spreken over verharding, is
er sprake
vervallen.
niet
Cf.
de Artt. tegen de Remonstranten,
7.
de
hier
hoe
vraag,
het
te
verklaren
is,
dat
en altoos zich tegen haar kant, het hart kan
straft
Dan
bekeering, waarvan onze vaderen zeiden, dat het
zijn
maar
Hst. V, art. 4, 5, 6,
Nu
als
de absolute, maar de relatieve verstokking.
het
van
zonde
dat,
God
zelf,
die de
komen verstokken
het vet maakt, zoodat bekeering onmogelijk wordt.
Dat vraagstuk
mensch nog
niet
gevonden wordt strompelt,
een
Gereformeerd. keerde
is
;
leer
heelemaal
hoe
zou
onoplosbaar
bij
de gangbare voorstelling
van de overgebleven vonkskens zoo op, dat de gevallen
dan
is,
maar dat
God den man,
er
die
nog
iets
goeds
in
voorstelling
van
de
geheel
predikanten
zonde
is
is,
de gratia communis werd gewezen.
niet
ver-
opgekomen, doordat het leerstuk der
verzuimd werd, zoodat
gepreekt
hem
nog op krukken voort-
duw kunnen geven, dat hij geheel neerviel? Maar dat is De Catech. leert, dat de mensch geheel gevallen is. Die
algemeene genade Gereform.
eenenmale
ten
Vat men de
der zonde.
zonder
dat
Daardoor
is
vijftig
jaren lang
ook door
ook maar met één letter op onze geheele anthropologie,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's