Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 541
college-dictaat van een der studenten
§
De Foedere
8.
147
gratiae specialis.
vierde verschijnt de volle realiteit in Christus, en nu niet meer in den
Ten
vorm maar met de kerk
nationalen
de kerk
domestieke,
het
in
Vroeger school
organisatie.
eigen
als
patriarchale en nationale leven
maar nu
;
treedt
ze zelfstandig in een eigen orgaan op.
Nu hebben we nog
V. trent
den regel
in
optrad,
misvatting
God
men
De vorm, waarin
het heil
Israël
bij
Doch nu
roept een heel volk.
op de symbolische
Allereerst
gelet.
omdat daarom-
te staan bij Israël,
stil
heerscht.
de nationale geweest.
is
twee dingen
dient
op
een onder-
realiteit daarbij,
genoeg kan indenken en inpreeken. Telkens toch stuit de Heilige Schrift op het begrip pn^. Is dat nu rechtvaardig voor
scheiding, die
men
alleen even
in
niet
God?
Als men al die uitwendige dingen, stelen, achterklappen enz, niet doet, men dan zalig? Zoo ja, dan krijgen wij de Roomsche theorie van genade
is
En toch
door het doen van goede werken.
aan den anderen
wijst de Schrift
kant weer even ernstig op de noodzakelijkheid van een volstrekt rechtvaardig zijn
De
voor God.
drager
eenerzijds
oplossing zijn
te
drager van de particuliere genade 't
volk
uit
de halve
in
in
tijd
Dientengevolge vinden
de eeuwigheid.
alsof lang te blijven leven een voorrecht
zoo men
maar
voorstelt,
stelde
't
Was maar
heerlijke.
hemel
den en
dit
De
In
realiteit
levietische reinheid
halve
is
sterkst
leven
aan
God
realiteit
ook
hoogere
die
rechtvaardigheid
Daarom offer.
van de digd,
en
bij
moesten
iustitia civilis, 20.
voor
God maar
slechts een
in.
De
particuliere
En iemand,
levensopvatting
die nu
beantwoordde,
was van
zijn
eeuwige
iustitia civilis in Israël vrij uitging.
alleen vinden
in
leven uitkomen,
De
door de particuliere genade. in
schuld- en zond-
worden na een bepaalde overtreding wanneer men niet wist te hebben gezon-
niet enkel gebracht
maar ook
lo.
het geheele volk en
opwekken van
de verzoening
niet,
de heiligheid
stelt
andere volken.
treden naast die halve realiteit de symbolen op
Die
dus een
om
die
maar
in het civiele
op de gemeene gratie
man voor de voor God kon Israël
maar dat
dadelijk te vatten,
niet,
heette pnï. Dat wil niet zeggen, dat zoo iemand nu zeker zaligheid,
is
school een symbool van het eeuwige
voor. Die halve realiteit moest
persoonlijk
nu
de voorstelling
er
Kanaan was de hemel
realiteit.
droeg daarom een hooger potenz dan
zijn
alles
Sion was de troon van
de halve
genade werkte daar het in
een halve
slechts voor.
dien
Dat
is.
we
dat het volk van Israël symbolisch het volk van
inziet,
afschaduwing ervan. en
symbolisch
Israël stelt
realiteit.
n.1.
de idee en anderzijds
in
uitverkorenen voor, Kanaan den hemel, de Jordaan den overgang
der
den
roeping had,
hierin, dat Israël tweeërlei
ligt
van de particuliere genade
30.
op den grooten verzoendag,
't
Was
het schuldbesef in den diepsten zin van het woord,
te grijpen in het
bloed van Christus. Aan de eene zijde stond dus
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's