Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 541

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 541

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

§

De Foedere

8.

147

gratiae specialis.

vierde verschijnt de volle realiteit in Christus, en nu niet meer in den

Ten

vorm maar met de kerk

nationalen

de kerk

domestieke,

het

in

Vroeger school

organisatie.

eigen

als

patriarchale en nationale leven

maar nu

;

treedt

ze zelfstandig in een eigen orgaan op.

Nu hebben we nog

V. trent

den regel

in

optrad,

misvatting

God

men

De vorm, waarin

het heil

Israël

bij

Doch nu

roept een heel volk.

op de symbolische

Allereerst

gelet.

omdat daarom-

te staan bij Israël,

stil

heerscht.

de nationale geweest.

is

twee dingen

dient

op

een onder-

realiteit daarbij,

genoeg kan indenken en inpreeken. Telkens toch stuit de Heilige Schrift op het begrip pn^. Is dat nu rechtvaardig voor

scheiding, die

men

alleen even

in

niet

God?

Als men al die uitwendige dingen, stelen, achterklappen enz, niet doet, men dan zalig? Zoo ja, dan krijgen wij de Roomsche theorie van genade

is

En toch

door het doen van goede werken.

aan den anderen

wijst de Schrift

kant weer even ernstig op de noodzakelijkheid van een volstrekt rechtvaardig zijn

De

voor God.

drager

eenerzijds

oplossing zijn

te

drager van de particuliere genade 't

volk

uit

de halve

in

in

tijd

Dientengevolge vinden

de eeuwigheid.

alsof lang te blijven leven een voorrecht

zoo men

maar

voorstelt,

stelde

't

Was maar

heerlijke.

hemel

den en

dit

De

In

realiteit

levietische reinheid

halve

is

sterkst

leven

aan

God

realiteit

ook

hoogere

die

rechtvaardigheid

Daarom offer.

van de digd,

en

bij

moesten

iustitia civilis, 20.

voor

God maar

slechts een

in.

De

particuliere

En iemand,

levensopvatting

die nu

beantwoordde,

was van

zijn

eeuwige

iustitia civilis in Israël vrij uitging.

alleen vinden

in

leven uitkomen,

De

door de particuliere genade. in

schuld- en zond-

worden na een bepaalde overtreding wanneer men niet wist te hebben gezon-

niet enkel gebracht

maar ook

lo.

het geheele volk en

opwekken van

de verzoening

niet,

de heiligheid

stelt

andere volken.

treden naast die halve realiteit de symbolen op

Die

dus een

om

die

maar

in het civiele

op de gemeene gratie

man voor de voor God kon Israël

maar dat

dadelijk te vatten,

niet,

heette pnï. Dat wil niet zeggen, dat zoo iemand nu zeker zaligheid,

is

school een symbool van het eeuwige

voor. Die halve realiteit moest

persoonlijk

nu

de voorstelling

er

Kanaan was de hemel

realiteit.

droeg daarom een hooger potenz dan

zijn

alles

Sion was de troon van

de halve

genade werkte daar het in

een halve

slechts voor.

dien

Dat

is.

we

dat het volk van Israël symbolisch het volk van

inziet,

afschaduwing ervan. en

symbolisch

Israël stelt

realiteit.

n.1.

de idee en anderzijds

in

uitverkorenen voor, Kanaan den hemel, de Jordaan den overgang

der

den

roeping had,

hierin, dat Israël tweeërlei

ligt

van de particuliere genade

30.

op den grooten verzoendag,

't

Was

het schuldbesef in den diepsten zin van het woord,

te grijpen in het

bloed van Christus. Aan de eene zijde stond dus

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 541

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's