Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 236
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
Locus DE Ecclesia.
56
Nu
kunnen spreken
Wij
Daar
de zaak
liep echter
is
van
de
in
verschillenden zin.
een invisibilitas essentialis.
2^
„
„
formalis.
3e
„
„
relativa.
4«
„
„
accidentalis.
moeten
Deze 4 beteekenissen wèl worden verstaan.
essentialis
invisibilitas
behoort
kerk
der
invisibiliteit
nl.
ie
De
Hoe kwam dat?
de war.
in
dus
en
wezen der kerk
invisibilitas, die tot het
die
is
absoluut daar
altijd
komen en door den theoloog
haar recht
tot
is,
waar de kerk
bestaat in hel
Zij
is.
character spiritualis van de kerk.
De
formalis
invisibilitas
geheel
is
iets
anders. Als de kerk verstoord wordt,
als
de ambtsdragers worden gedood, dan kan die kerk
en
handelen,
dragers
De b.v.
De kerk
representeeren.
totum kan ze
er
is
dus
in
Deze ontstaat door hij wedergeboren
invisibilitas relativa.
zien.
van
de
zien.
Ook
Of ook, de kerk kan
kerk, is
bilitas relativa
De wel
zooals
ons rapport
Nu
ze
was
visibilis
hangt dus af van de
is,
maar dat
relaties,
Deze
is
Wij kunnen
oorzaken.
dus de kerk kan
;
door de is
op
waarin
ik in
hem
relatio temporis, b.v. dit
oogenblik niets
ik tot die
De
te
invisi-
kerk treed.
invisibilitas veronderstelt, dat
de kerk
er
een macht van buiten ons verhindert met haar
op den voorgrond, dat
van
et
als
te stellen.
sta dit
begrippen
invisibilis zijn
allerlei
tijdens Augustinus,
invisibilitas accidentalis.
uitwendig
maar
zulk een geval wel,
dien zin de ecclesia latens et triumfans invisibilis.
in
de ambts-
of
uitkomen, noch haar forma openbaren.
niet
aan iemand niet zien, of
niet
optreden
als kerk niet
want daarvoor moeten de leden saamvergaderen,
invisibilitas
invisibilis
wordt die essentieele andere wijzen van
komt
het
dogma
niet thuis hooren.
alleen
invisibiliteit. hij
ter
In
als
zoodanig de laatste drie
het
dogma van de
sprake de essentieele
verward
ecclesia
invisibiliteit.
Nu
met
een der drie
Luther's antwoord aan Erasmus
was dan ook
invisibiliteit
verkeerd, want daarin sprak
in
heel
alleen
dikwijls
van de formeele en deels van de acci-
M^terdaad is dus dit dogma valsch opgekomen. Veel beter ware het geweest, indien men alleen om de invisibilitas essentialis aan een anderen naam te duiden, gesproken had van „ecclesia invisibilis", en denteele
invisibiliteit.
gekozen
had,
om
b.v.
„ecclesia
een
bijkomende
van
invisibiliteit
de drie andere begrippen van
latens",
bedoelende de kerk
oorzaak
niet gezien
in
invisibiliteit uit te
zulk een toestand, dat
kan worden.
De
drukken, zij
door
drie laatste begrippen
dragen dan ook geen dogmatisch, maar een historisch karakter.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's