Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 286
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE MAGISTRATU.
258
Reformatie, waar ze optrad in Duitschland met de gevolgen voor de kerk
de
van
Christus in
oog willen
't
kunnen we
vatten,
van de hiërarchische neiging
Rome den
krachtens hiërarchiecratie van den bisschop van
Paus
onder den
de andere
aan
en
stellen
te
Protestantsche vorsten vooral in Duitschland, zich zelf aan
Dit
alles
Die
in
die verhouding
om
de
onder den landsvorst
kerk
Duitschland
c.
Engeland
en
s.
Dit
Cf.
is
zij
in
andere
de pogingen van Olden-
toen door het moedig optreden der Gereformeerden en
is
nog openbaren, evenals ook
Willem
koning
openbaarde zich
te stellen
door haar invloed
en
door de bemoeiingen van Prins Maurits zich toch
te keeren,
te plaatsen.
onderste boven keeren van verhoudingen, die
landen, evenals ook in ons land, doorgedrongen.
barneveld
om
zijn.
neiging
vooral
een
en
van de poging van de
zijde
om
om
zijde
vorst van het land
en kerk en geestelijkheid onder zich
te stellen
revolutie
is
beide valsch
hoofd
't
doen dan uitgaan
niet beter
Roomsche kerk aan de eene
de
in
gestuit,
maar altoos
bleef deze neiging
1816, toen door een
in
machtsdaad van
dezelfde beginselen ingevoerd werden, de vorst zich boven
I
de kerk stelde en wetten aan de kerk voorschreef.
Wil men de theocratie begrijpen en goed verstaan, dan moet men
10.
oog houden dat theocratie beteekent: de Dus, waar
interpositis. Zelf
streeks
gezag
't
van
instelt,
die
Wanneer we ons dezen en helder voor oogen het
is
van theocratie
dan toch
is
in
't
van God, sine mediis
Zijn regiment over
menschen recht-
Zoodra daarentegen God de Heere personen, op wie Hij het gezag legt, opdat Hij
uitoefent, daar is theocratie.
personen daartusschen
door
God de Heere
b.pyj-,
personen
volk regeere, gaat de theocratie weg.
het
regel en dit begrip
stellen,
te spreken, als er
van het woord theocratie duidelijk
we
dan zullen
vanzelf gevoelen, hoe krankzinnig
een koning regeert
er juist een tusschentredende persoon,
mediis interpositis, maar
is
bij
de Gratie Gods
dan regeert God
niet sine
Zijne regeering juist mediatim, staat er een persoon
God en het volk in en oefent God de Heere niet Zelf de KpxToq uit, maar door tusschenkomst van anderen. Overal nu, waar een ander tusschenbeide treedt, op wien God gezag gelegd heeft, opdat Hij door hem het volk beheersche, valt de theocratie weg. Theocratie bestaat alleen daar, waar God zelf
tusschen
optreedt. Zelf de teugels van het
De
uitdrukking
Josephus
„contra
„theocratie"
bewind is
Apionem" Liber
II
zegt
hij,
noemt
zijn
handen neemt en aan
het
Caput XVI, waar
gebruikt en er deze verklaring van geeft Israël,
in
ontleend
:
Zelf regeert.
geschrift hij
't
van Flavius
woord
het eerst
öc'i r\y kpy^ry kxI to Kpkrcg
regeering theocratie, omdat het aan
h.Tro'Srv.c.
God de
kpyrr,
en de y-pkroc overliet.
Wanneer we
nu, afgescheiden
van het begrip van Josephus, vragen, wanneer
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's