Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 259
college-dictaat van een der studenten
Cap.
De AucTORiTATE Sacrae SCRiPTURAE. §
III.
ring
op
1
gelet
God
Zijn
op
20
;
zijn
weerwil
in
De Insp.
10.
d. Chistus.
85
van den staat der vernede-
nimmer benevelde herinnering
Zijn
y.
;
op
3
Zijn
als
mensch vervuld zijn met den Heiligen Geest zonder mate 4o op het opnemen van het vroeger geïnspireerde uit de Heilige Schrift; 5 op Zijn centrale positie als Zoon des Menschen in de menschheid. ;
Uit de unio vloeit voort, dat de lagere inspiratievormen van visioen,
droom, apocalypse enz.
van
den
bij
den Christus
inhoud
Goddelijken
de notio semper clara
in
zijn
voorkomen. Er
niet
vloeiing
is
menschelijk bewustzijn, zoodat
sit.
Toelichting.
De gewone
hedendaagsche theologen en
voorstelling, bij het meerendeel der
gemeenteleden bestaande, wijkt van het bovenstaande zoo bijna
ratie is
gat
Christus
men
sloot
—
men
beschouwen
profeet te
als
zette
;
De
die van den Christus er buiten.
de
maar
niet bij
inspiratie
men
ver-
men de
inspiratie uiteen,
dan
— meende
profeten en apostelen
zondige menschen, hadden inspiratie noodig
als gebrekkige,
niet,
Het begrip van inspi-
af.
gereduceerd op de apostelen en profeten, dat
altijd
nam men wel aan
bij
den Christus, die volmaakte kennis van zich
Langs tweeërlei wegen
is
Christus
had en daarom
zelf
—
geen mededeeling behoefde.
;
menschen, die geen kennis hadden,
deze valsche voorstelling
in
de gemeente inge-
slopen.
pte
ten
langs
Gereformeerde
menschheid
om
hulde
men
Eutychiaanschen
Met
Kerk.
slechts
ziet
weg met name
onze vaderlandsche en
in
Christus God, den Zone
in
gewaad, waarin de Godheid
een
den glans, die menschen verteren zou,
te
Gods en
zich voor
verbergen.
in Zijn
een tijdlang
Vandaar dat
zich Christus niet anders kan voorstellen dan als alle dingen
wetende uit Deze voorstelling was zoo algemeen, dat men een tien jaren geleden nog patropassionist was, alsof het God, de Schepper van hemel en aarde was, zich zelven.
die aan het kruis de straf onderging. Zelfs bij
Dogmatiek,
maar toch
Het was geen
men zag
in
letterlijk
Dan
is
het
is
blik,
er
is ;
dan had Christus
gemeente van
Hem
wiens handen ;
dan
hij is
geen
God
dacht
Zijn geest beval.
Christus wel iets
het geen werkelijke vernedering; dan wordt
voor een defluens aliunde
die prediking, in de
zich buiten in
den Christus mogelijk
bij
maar
meer en meer Docetisme is
men
voor den Vader,
er geen inspiratie
minder voor onzen
dan
patropassionisme, alsof
Christus zoozeer God, dat
en er geen plaats over
Van Oosterzee, wel niet in zijn men die onware gedachte. de Vader gestorven was, maar
zijne predikaties, vindt
in
in
alles e fonte, e
lieverlee
natura Sua
Zoo is ook, door deze voorstelling gekomen omtrent
Ipsum geen
plaats.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's