Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 467
college-dictaat van een der studenten
Hoofdstuk is
dan ons
er
;
is
ons
wezen van
het
mensch
den mensch
de forma, die
Dat hangt
kan ?
schap treden
zijn
33
Ja.
Dan heb
Wat
en wezen.
is
in
met het Wezen Gods
er
weer van
af,
is
als in het
Wezen Gods.
forma van wezen
gelijke
Trinitate.
van ons denken onafhankelijk ?
zijn
ook contact en gemeenschap met het absolute
ik
is
nog
ik
Het Dogma de Sancta
I.
in gemeenwezen van den
of er in het
Indien neen, dan
geen gemeenschap met het Eeuwige Wezen mogelijk. Maar nu de mensch
er
geschapen
is
spiegelt de
forma van het Wezen Gods zich
üjk wezen.
naar het beeld van God,
Dat
ligt juist
in
is
Nu
gemeenschap wel mogelijk.
die
af in
de forma van het mensche-
het persoonlijk bestaan.
Daardoor
is
de gemeen-
schap mogelijk.
De mensch schap
gehad,
dan ook oorspronkelijk met dat Eeuwige Wezen gemeenomdat het Eeuwige Wezen zich aan den mensch openbaarde.
heeft
En het is alleen een gevolg van de zonde, dat zulks nu op de andere wijze moet plaatsgrijpen dan voorheen. Maar ook bij den diepst gevallen zondaar is er toch altoos, door den sensus divinitatis, nog contact. Het Eeuwige Wezen heeft daarom aan den zondaar buiten de wereld van zijn denken om, in zijn innerlijk zijn,
om
persoon op persoon
daarom moest
ven, die
zijn eene
te laten
werken, zijne openbaring gege-
kon
levensopenbaring en niet
dachtenopenbaring. Deze levensopenbaring
zijn eene
ge-
ingaan van Gods Zoon in de menschelijke natuur en van den Heiligen Geest in het menschelijke hart. Zoo heeft God ons zijn mysterie, door zijne openbaring, nader gebracht. Daar is niet mee bedoeld het schenken van de formule voor een dogma of hetgeen in de Schrift voor het denken is gegeven. Maar dit, dat leven aan raakt,
leven
voor
eerst
het
geslacht
is
voltrokken
der
in het
menschen door den Christus,
daarna voor den enkelen mensch persoonlijk door den Heiligen Geest. belijdenis
mensch niet
onmisbaar,
is
te
hebben.
om
de
realiteit
Alleen door het indringen van het Ik van
andersom, kan er openbaring, kan er gemeenschap
Wel
heeft
God daarna
die
af.
God
ons
in
ik,
zijn.
gewaarwording, door Hem aan ons woorden, voor onze gedachtenwereld, maar
innerlijke
geschonken, voor ons beschreven dat doet hier niets
Deze
van de gemeenschap tusschen God en
in
Die woorden
zijn niet
de eigenlijke openbaring
;
ze zijn
Het eigenlijke wezen der openbaring, het indringen van het mysterie als mysterie, gaat buiten alle gedachte en voorstelling om. Dat is het reëele indringen van het Wezen Gods in ons eigen innerlijkste wezen. En eerst daarna komt God ons, pro veeleer
haar verklaring.
mensura humana, gebeurd de
is
vertellen,
in
en wat Hij aan ons
onmiddellijke
aan ons leven
gaf.
ons is
bewustzijn indragen, wat er nu eigenlijk
werkende. Het mysterie
blijft
werking, die Hij door de mededeeling van
Dat mysterie wordt nooit door de
dus mysterie,
zijn
eigen leven
Schrift in ons denken over-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's