Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 77
college-dictaat van een der studenten
;
§
Maar
moest
hier
zijn
naar
God
één,
is
dingen
alzoo verordend en het geheel zoo
De
Sapientiae Dei.
In
elkaar gezet,
in
de natuur gewerkte regelingen
in
Gods maar de de Wijsheid Gods ligt dus de
gewerkt door den
wel
De dingen
willekeur.
=
zijn
dat het beantwoordt aan de Wijsheid Gods. zijn
God van
een
niet
77
l^ïxv.
almogend welbehagen geordend, maar wijsheid en wil zijn bij Deus sapiens). Voor zijn constantia voluntatis is een
Zijn
De
Providentia y^r'
God
iets bij,
(Deus volens
oorzaak.
De
3.
wil
Gods is sub dictamine reden, waarom God het zóó wil
tas
Dus de natuurwetten zijn niet alleen uitdrukking van de volunmaar tevens uitdrukking van de Wijsheid Gods; dat het ding Dei nuda
zoo
zijn
gewild heeft.
Maar moet
om
moet
gestelde doel te beantwoorden.
wonder geschiedt,
een
er
als
God
aan het door
Hij ingrijpen in iets
bestaands?
God dan de natuurwetten op
zet
zij
den grond
Al die uitdrukkingen zijn in
ongeloovig, als uitgaande van de voorstelling, alsof de wereld een machinerie, een werktuig zou zijn, dat voor God staat. Hij moet dus ingrijpen, anders
Hij
voortloopen.
alles
blijft
God
heeft
dus
de natuur stoom gebracht en
in
Zoo
dat het niet goed gaat, draait Hij aan veer of schroef.
denkt,
als
is
de
als men zegt, dat een wonder is ingrijpen in Wanneer men die voorstelling heeft, is het natuurlijk, dat men het beter is het, de wonderen absurd te noemen, dan zulk een denkbeeld krijgt te hebben, waarbij Zijn Majesteit niet gehandhaafd blijft. God van voorstelling
de natuur-
grondvoorstelling,
werking.
:
Neen, de basis der natuurwetten
Deze geheele voorstelling
we
moeten
ons ten
is
onjuist
is
goed
eerste
de voluntas Dei sub dictamine sapientiae Dei. en onwaar.
Om
dat goed te gevoelen,
dat er nooit iets vernietigd kan
indenken,
Dit geldt niet de natuurkundige kwestie over de onvernietigbaarheid
worden.
der stof; maar of
God
vernietigen kan.
iets
Ik
kan nu alleen
iets vernietigen,
als het een bestand buiten mij heeft; bestaat het echter alleen door mijn wer-
king van oogenblik
Dan
werken.
ophoud
tot oogenblik,
vernietig ik echter niet
spreken,
te
vernietig
dan houdt ze op te bestaan.
ook toe op de
God
relatie,
dan
wat de
te
dragen, te willen,
essentie betreft.
God
dan
is
sapientiae
te
Passen
ik
te
laten staan,
we
hetzelfde
gevoelen we, dat die slechts bestaat, zoolang als
De natuurwet
bestaat dus niet
Zijn
constanten wil op die wijs wil laten werken.
ze er niet meer.
Dei
eens
anders
Laat
God nu
werken,
dan
Zijn constanten wil
Houdt God
sub dictamine
treedt er een andere inrichting
even goed door Gods wil. Elk denkbeeld van een macht buiten God van de atheïstische voorstelling óf dat die macht independent door God
Schepping
te
behoeft niet teruggedrongen te worden maar kan alleen werken,
God,
zoolang
ophoud
maar laat ophouden te bestaan. Als stem niet maar laat ze ophouden
een zaak
Dit
niet meer, als ik
mijn
haar door Zijn constanten wil perpetueert.
buiten
op,
ik
Houdt zoo God op,
bestaan.
dan bestaat het
is
gelegd, óf dat ze als van zelf
is
ontstaan.
in,
gaat
uit
in
de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's