Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 77

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 77

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd

;

§

Maar

moest

hier

zijn

naar

God

één,

is

dingen

alzoo verordend en het geheel zoo

De

Sapientiae Dei.

In

elkaar gezet,

in

de natuur gewerkte regelingen

in

Gods maar de de Wijsheid Gods ligt dus de

gewerkt door den

wel

De dingen

willekeur.

=

zijn

dat het beantwoordt aan de Wijsheid Gods. zijn

God van

een

niet

77

l^ïxv.

almogend welbehagen geordend, maar wijsheid en wil zijn bij Deus sapiens). Voor zijn constantia voluntatis is een

Zijn

De

Providentia y^r'

God

iets bij,

(Deus volens

oorzaak.

De

3.

wil

Gods is sub dictamine reden, waarom God het zóó wil

tas

Dus de natuurwetten zijn niet alleen uitdrukking van de volunmaar tevens uitdrukking van de Wijsheid Gods; dat het ding Dei nuda

zoo

zijn

gewild heeft.

Maar moet

om

moet

gestelde doel te beantwoorden.

wonder geschiedt,

een

er

als

God

aan het door

Hij ingrijpen in iets

bestaands?

God dan de natuurwetten op

zet

zij

den grond

Al die uitdrukkingen zijn in

ongeloovig, als uitgaande van de voorstelling, alsof de wereld een machinerie, een werktuig zou zijn, dat voor God staat. Hij moet dus ingrijpen, anders

Hij

voortloopen.

alles

blijft

God

heeft

dus

de natuur stoom gebracht en

in

Zoo

dat het niet goed gaat, draait Hij aan veer of schroef.

denkt,

als

is

de

als men zegt, dat een wonder is ingrijpen in Wanneer men die voorstelling heeft, is het natuurlijk, dat men het beter is het, de wonderen absurd te noemen, dan zulk een denkbeeld krijgt te hebben, waarbij Zijn Majesteit niet gehandhaafd blijft. God van voorstelling

de natuur-

grondvoorstelling,

werking.

:

Neen, de basis der natuurwetten

Deze geheele voorstelling

we

moeten

ons ten

is

onjuist

is

goed

eerste

de voluntas Dei sub dictamine sapientiae Dei. en onwaar.

Om

dat goed te gevoelen,

dat er nooit iets vernietigd kan

indenken,

Dit geldt niet de natuurkundige kwestie over de onvernietigbaarheid

worden.

der stof; maar of

God

vernietigen kan.

iets

Ik

kan nu alleen

iets vernietigen,

als het een bestand buiten mij heeft; bestaat het echter alleen door mijn wer-

king van oogenblik

Dan

werken.

ophoud

tot oogenblik,

vernietig ik echter niet

spreken,

te

vernietig

dan houdt ze op te bestaan.

ook toe op de

God

relatie,

dan

wat de

te

dragen, te willen,

essentie betreft.

God

dan

is

sapientiae

te

Passen

ik

te

laten staan,

we

hetzelfde

gevoelen we, dat die slechts bestaat, zoolang als

De natuurwet

bestaat dus niet

Zijn

constanten wil op die wijs wil laten werken.

ze er niet meer.

Dei

eens

anders

Laat

God nu

werken,

dan

Zijn constanten wil

Houdt God

sub dictamine

treedt er een andere inrichting

even goed door Gods wil. Elk denkbeeld van een macht buiten God van de atheïstische voorstelling óf dat die macht independent door God

Schepping

te

behoeft niet teruggedrongen te worden maar kan alleen werken,

God,

zoolang

ophoud

maar laat ophouden te bestaan. Als stem niet maar laat ze ophouden

een zaak

Dit

niet meer, als ik

mijn

haar door Zijn constanten wil perpetueert.

buiten

op,

ik

Houdt zoo God op,

bestaan.

dan bestaat het

is

gelegd, óf dat ze als van zelf

is

ontstaan.

in,

gaat

uit

in

de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 77

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

PDF Bekijken