Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 600
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE CONSUMMATIONE SAECULI.
124
geschiedt
3.
de natuur, wei
in
En
voorvalt.
dit
Wat we
degelijlc
eene praeformatie
is
van hetgeen geestelijk
moet ook wel degelijk gepredikt worden. dusver opmerkten, was eigenlijk nog slechts inleiding op de
tot
We
bespreking van deze paragraaf.
gaan nu eerst over
tot
de behandeling van
hare materie. Eerst moeten
we ons dan
historisch
op de hoogte van de aanhangige kwestie
stellen.
De
eerste geplante kerken, die Christus beleden hebben, leefden in het
onmid-
van des Heeren wederkomst. Daaruit alleen verklaart zich het ver-
dellijk besef
koopen der goederen en wat we lezen in den tweeden brief van den apostel en in den tweeden brief van Paulus aan de Thessalonicensen. Men werd reeds ongeduldig over Christi wederkomst.
Petrus
Wat was daarvan Dit
was
de fout ?
deze, dat daarin niet sprak een uitgaan van het hart naar de glorie
Gods, maar eene begeerte, een zucht
En
brengen en verlossing Vandaar,
we
dat
ongcdulds vinden
buitengewone dingen
:
Na bij
2 Petr. 3
glorie
zou
Gods volk verkeerde.
„wanneer komt het dan toch ?" Dus zelfs bij de apostelen op wel te verstaan evenwel vóór Jezus hemel-
vaart.
zijne
te beleven.
op de lippen der discipelen van Jezus de vraag des
die gedachten reeds
komen
zelf die
het lijden en uit den druk, waarin
uit
reeds
komen opiniën
om
tweede hing hiermee saam, dat de parousie des Heeren
ten
hemelvaart
;
bestrijden
:
ze zelf die gedachten en gaan
zij
die
anderen tegen. :
3
s.s.
zullen" enz.
nieuwsgierigheid en
„Dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters
De hij
apostel bestrijdt dat valsche ongeduld en die valsche zegt vs. 7 „de hemelen, die nu
en de aarde,
zijn,
zijn
door hetzelfde woord als een schat weggelegd en worden ten vure bewaard tegen den
dag des oordeels en der verderving der goddelooze menschen. Deze woorden moeten plastisch opgevat worden. Ze willen zeggen, dat hemel en aarde, evenals brandhout tegen den winter wordt bewaard en dus op het oogenblik ongebruikt
worden weggelegd en bewaard ten vure tegen den dag des oordeels. De is derhalve eene orde in-pauze. En nu zegt hij verder, dat we die pauze niet moeten berekenen naar onze menschelijke chronologie, maar naar Gods wijze van rekenen en deze is, dat „één dag bij den Heere is als duizend jaren en duizend jaren als één dag" (vs. 8). En ten tweede is die pauze als een uitvloeisel van Gods lankmoedigheid die dag zal niet komen, voordat het geheele getal der uitverkorenen vol zal zijn (vs. 9). En dit alles is hierom, opdat zij in heiligen wandel zouden leven (vs. 11). Deze voorstelling wordt anders, zoodra de heftige vervolging en verdrukking ophoudt. Dan meent men het in dezen Y.oa-fxoq weer goed genoeg te
ligt,
tegenwoordige orde van zake
:
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's