Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 645
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
;
CaputIII.
DeSacramentoSacraeCoenae. %
meld wordt,
is
deze
Christus
In
:
men
is
De institüt.sacraecoenae.
23.
171
geheel rein door het bad der weder-
geboorte, door het bloed van Christus wordt
men van
alle
zonden gereinigd
maar de pelgrim heeft desniettegenstaande een dagelijksche reiniging van noode, In vs. 14 wordt wijl hij telkens door het stof der wereld besmet wordt. elkander
nl.
noodig
Grieksche 1818
kerk
In
als
deden; de
en
de
als
minste
het
geen
is
Hernhutters
te
het In
af.)
iTróSety^ux.
gelijk
Augustinus bericht,
694 heeft de Synode van Toledo ieder uitgesloten, die er aanvankelijk
van Clairvaux zag het
In
Westen
liet
een sacrament
er zich niet
Ook Bernard
in.
de kleeding, voornamelijk der vrouwen,
Toch wilde men
toe.
de
De
een sacrament opvatten.
als
wilde onderwerpen, natuurlijk ook, wie het zelf niet deed.
aan
het niet gelijk
de eerste tijden had de voet-
op Groenen Donderdag,
jaar,
is
beschouwen,
maar een
sacrament,
willen het
Daarom
dienen.
te
eene blijvende instelling
Hernhutters
de
schaften
wassching eenmaal per plaats.
en
reinigen
christenen
eerste
(In
te
pedelavium
dit
maar één zorge moet kennen,
christelijke liefde
bovendien uitgesproken, dat de
dit
gebruik niet
het niet geheel afschaffen, en maakte er daarom van,
dat de voetwassching alleen kon plaats hebben door hen, die Christus' plaats
op aarde zouden bekleeden, nl. door den paus en de koningen. Aan de hoven van Weenen, München, Madrid, Lissabon, en vroeger ook in Italië, worden een twaalftal mannen, gewoonlijk armen, genomen, wier voeten door de koningen worden gewasschen. Die menschen werden daarna gekleed, omdat ze
met den paus en de koningen zouden mogen communiceeren.
geschiedt de uitvoering in de Clementijnsche kapel.
voetwassching op een daad van nederigheid
te zijn,
tegengestelde van het i^óJc^y^x van Christus.
voetwassching lang
hebben het weder ingevoerd. zich
steeds
:y7rc^ay,u7.
uit
is,
tegen
dit
ritueel
en niet symbool.
Weida van
maar nu
in gebruik,
het
is
Rome
de Engelsche kerk bleef de
ze afgeschaft.
De Wederdoopers
De Luthersche en Gereformeerde Kerken hebben verklaard,
wijl
de
Te Dresden werden
avondmaal geweerd,
Wilhelm de voeten hadden
In
In
Door dit gebruik hield de maar sloeg ze om in het
laten
wasschen.
wijl
zij
voetwassching in
van Jezus,
1718 twaalf Lutheranen
zich te Zeitz door hertog
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's