Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 645

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 645

college-dictaat van een der studenten, niet in den handel

2 minuten leestijd

;

CaputIII.

DeSacramentoSacraeCoenae. %

meld wordt,

is

deze

Christus

In

:

men

is

De institüt.sacraecoenae.

23.

171

geheel rein door het bad der weder-

geboorte, door het bloed van Christus wordt

men van

alle

zonden gereinigd

maar de pelgrim heeft desniettegenstaande een dagelijksche reiniging van noode, In vs. 14 wordt wijl hij telkens door het stof der wereld besmet wordt. elkander

nl.

noodig

Grieksche 1818

kerk

In

als

deden; de

en

de

als

minste

het

geen

is

Hernhutters

te

het In

af.)

iTróSety^ux.

gelijk

Augustinus bericht,

694 heeft de Synode van Toledo ieder uitgesloten, die er aanvankelijk

van Clairvaux zag het

In

Westen

liet

een sacrament

er zich niet

Ook Bernard

in.

de kleeding, voornamelijk der vrouwen,

Toch wilde men

toe.

de

De

een sacrament opvatten.

als

wilde onderwerpen, natuurlijk ook, wie het zelf niet deed.

aan

het niet gelijk

de eerste tijden had de voet-

op Groenen Donderdag,

jaar,

is

beschouwen,

maar een

sacrament,

willen het

Daarom

dienen.

te

eene blijvende instelling

Hernhutters

de

schaften

wassching eenmaal per plaats.

en

reinigen

christenen

eerste

(In

te

pedelavium

dit

maar één zorge moet kennen,

christelijke liefde

bovendien uitgesproken, dat de

dit

gebruik niet

het niet geheel afschaffen, en maakte er daarom van,

dat de voetwassching alleen kon plaats hebben door hen, die Christus' plaats

op aarde zouden bekleeden, nl. door den paus en de koningen. Aan de hoven van Weenen, München, Madrid, Lissabon, en vroeger ook in Italië, worden een twaalftal mannen, gewoonlijk armen, genomen, wier voeten door de koningen worden gewasschen. Die menschen werden daarna gekleed, omdat ze

met den paus en de koningen zouden mogen communiceeren.

geschiedt de uitvoering in de Clementijnsche kapel.

voetwassching op een daad van nederigheid

te zijn,

tegengestelde van het i^óJc^y^x van Christus.

voetwassching lang

hebben het weder ingevoerd. zich

steeds

:y7rc^ay,u7.

uit

is,

tegen

dit

ritueel

en niet symbool.

Weida van

maar nu

in gebruik,

het

is

Rome

de Engelsche kerk bleef de

ze afgeschaft.

De Wederdoopers

De Luthersche en Gereformeerde Kerken hebben verklaard,

wijl

de

Te Dresden werden

avondmaal geweerd,

Wilhelm de voeten hadden

In

In

Door dit gebruik hield de maar sloeg ze om in het

laten

wasschen.

wijl

zij

voetwassching in

van Jezus,

1718 twaalf Lutheranen

zich te Zeitz door hertog

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 645

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's

PDF Bekijken