Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 135
college-dictaat van een der studenten
§ nog dieper wegzinking
nog
omdat het
is,
niet alleen
117
geen God erkent, maar ook
hetgeen overblijft de orde omkeert, wat hoog stond, het geestelijke, naar
in
omlaag en het gewekt,
die
niet
alleen hooger dan,
niet
dan
De
van
niet alleen alle religie
zin en neiging in
die
geestelijke: het
veld
daar
wint,
ongebonden begeerlijkheid des harten
de
gaat
in
in
het plutocratisch
het Epicurisme; en eindelijk de stof begee-
van de vrouw,
ren in het vleesch
met
is
de hersenen, liefde en sympathie niet dan het
najagen van zingenot,
streven;
en
al
denken wordt
bloeddroppelen van het hart enz. En natuurlijk, waar dat streven
naar de stof alleen en het hoogste wordt geld verdienen,
uit
menschen geest
's
wordt daarbij het een en
stof
maar ook bron van het
uitzweeten
het
uitsijpelen der
eenmaal
maar ook
het cynisme leidt.
tot
Zoo wordt
naar boven werkt.
stoffelijke
mensch gedood,
den
in
NOTIONES FALSAE.
4.
den zenuwdienst, die den mensch onteert,
in
den nasleep van smaad en verachting.
al
ook
Natuurlijk,
wordt
de
gezonden toestand kan een mensch tegen zulke dingen
in
Maar
hebben.
strijden
het materialisme
vleeschesdienst
te
Daar toch
er zijn stelsel van.
zoodanig beschouwd
als
etc.
maakt
ware, als het
als het
hoogste.
En waar op
3.
ook
te vernietigen, tot
a b o
i
op
die
steen,
d
1
i
m
s
met
die wijze het materialisme eindigt,
het Goddelijke in den
al
mensch,
ja,
weg
zijn
daar
ligt,
komt
bij
wijze van reactie ten slotte het
aan het woord.
e
herstelt dit
weer opeens
alle geestelijke
uit
leert,
is
uit
het
Ook
diabolisme en materialisme.
opkomen, maar rialisme,
wil
nu
dat
contraire richting alles
godsdienst neerd,
achtige
komen
tegelijk
het
nl.
En om
om:
het diabolisme wil de stof uit den geest
niet
is
God,
Ahriman,
maar integendeel wordt
is
maar de
doch
deze
duivel. is
niet
er
zelfs
een
het
Zoo
doen
mate-
wat begeerlijk
heeft
En
in
men
vlak
wien
hij,
in
den
met Ormuzd gecoördi-
die Ahriman, Diabolus, Satan, tot het eenig
hij
waar-
aangebeden, worden hem offers gebracht, wacht
men van hem voorspoed en verkoopt men aan hem eeuwen was
al
de geestelijke dingen
zet het
wordt duisternis, goed wordt kwaad.
licht
al
nu bestaat tusschen
tot hetzelfde practische resultaat als het
kunnen bereiken,
Perzen
gemaakt,
tegenstelling
ook hebben den dienst der wereld en
te
dank weten, der
Diezelfde
stoffelijke.
In
dat de stof
den geest, en Hegel (geoutreerd Fichte), die omgekeerd zegt, dat
geestelijke
wij
momenten Qn
aan het geestelijke weer de prioriteit en het karakter van het causale.
de geschiedenis der philosophie ontmoeten wij Schelling, die
is.
mensch
de mensch coördinaat wordt van het stof der aarde en den
Met een krachtigen ruk leent
is
God, maar
niet alleen
het menschelijke in den
al
bepaalde
dienst
en
zijne ziel. In
de Middel-
vereering van den duivel, en
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's