Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 211

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 211

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Caput

De Auctoritate Sacrae Scripturae. §

III.

7.

De Lyrische

De psalmen Komen wij nog even op de Psalmen terug vormen een bundel van lyrischen inhoud. Maar hij is !

37

Insp.

genomen

als geheel

deels louter lyrisch, deels

gemengd

lyrisch

;

deze laatste soort valt v^eer uiteen

in

didactico-Iyrica en historico-lyrica of epico-lyrica.

De

alphabetische psalmen dragen meest een didactisch karakter en naderen

de Chokmatische poëzie. Psalmen,

rerum

deeld

als in Ps.

78 wel

waarin bezongen worden de hoofdmomenten

in

uit

Genesis, Exodus enz. vinden en de enarratio

Wat

onderscheiden.

te

is

dan het verschil?

boeken wordt de geschiedenis eenvoudig

historische

omgekeerd

terwijl

;

a.,

de verhalen, die wij

zijn

de

In

e.

naderen tot de historische of epische poëzie.

Israëls historie,

Toch

78

Ps.

als

in

de Psalmen een man

als feit

meege-

optreedt, die zegt

:

deze

feiten zijn mijn levensschat.

Wanneer Motley onzen opstand tegen Spanje de feiten en kan

Terwijl een Hollander, die

nog

bluft

op den roem

feiten vertelt, maar op geheel andere wijze

zijner natie

;

verhaalt, geeft

hij

niets

dan

de geschiedenis wel episch, maar niet lyrisch voorstellen.

hij

;

de glorieschat van het verleden

ze als

ook wel

zijner vaderen,

beschouwt

als het

een schat van

die

„Gemeingut"

zijn eigen hart

bezit en uit dat hart laat uitvloeien.

Als

zeer

na aan de lyriek verwant, moeten eindelijk nog genoemd worden

de gebeden, die zijn

en

't

in

de H. S. voorkomen, waarvan sommige

zelfs zuiver lyrisch

parallellisme hebben.

2.

Waarin bestaat de Lyriek?

De

'A'jpx

is

een speeltuig, dat

Xópx waarnaar de Lyriek heet.

men in de hand houdt. Maar dat is niet de De eigenlijke cither of lier, waarnaar de Lyriek

genoemd is, is de lier van het hart. Een mensch staat daar met zijn hart en nu komt de wind des daags, de adem van den geest des tijds, de orkanen van woeling en onrust en die stormen en loeien over dat menschenhart heen.

En daardoor gaan de snaren van dat wat de mensch nu doet met de lier in duceeren

in die

hart trillen en zijn

hand,

toonen, van wat de machten van

is

tijd

geven een geluid. niets anders

enz.

op de

En

dan reprolier

van

zijn

hart gespeeld hadden.

waar de lier bespeeld wordt, is de lier passief. En alle kunst is het maken van een passieven toestand. Passief is, wat aan eene handeling onderworpen wordt kunst is te voelen, dat men wat kan, is actief op te En eerst dan treden om die overheerschende machten van zich af te werpen. Daar,

actief

;

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 211

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's