Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 211
college-dictaat van een der studenten
Caput
De Auctoritate Sacrae Scripturae. §
III.
7.
De Lyrische
De psalmen Komen wij nog even op de Psalmen terug vormen een bundel van lyrischen inhoud. Maar hij is !
37
Insp.
genomen
als geheel
deels louter lyrisch, deels
gemengd
lyrisch
;
deze laatste soort valt v^eer uiteen
in
didactico-Iyrica en historico-lyrica of epico-lyrica.
De
alphabetische psalmen dragen meest een didactisch karakter en naderen
de Chokmatische poëzie. Psalmen,
rerum
deeld
als in Ps.
78 wel
waarin bezongen worden de hoofdmomenten
in
uit
Genesis, Exodus enz. vinden en de enarratio
Wat
onderscheiden.
te
is
dan het verschil?
boeken wordt de geschiedenis eenvoudig
historische
omgekeerd
terwijl
;
a.,
de verhalen, die wij
zijn
de
In
e.
naderen tot de historische of epische poëzie.
Israëls historie,
Toch
78
Ps.
als
in
de Psalmen een man
als feit
meege-
optreedt, die zegt
:
deze
feiten zijn mijn levensschat.
Wanneer Motley onzen opstand tegen Spanje de feiten en kan
Terwijl een Hollander, die
nog
bluft
op den roem
feiten vertelt, maar op geheel andere wijze
zijner natie
;
verhaalt, geeft
hij
niets
dan
de geschiedenis wel episch, maar niet lyrisch voorstellen.
hij
;
de glorieschat van het verleden
ze als
ook wel
zijner vaderen,
beschouwt
als het
een schat van
die
„Gemeingut"
zijn eigen hart
bezit en uit dat hart laat uitvloeien.
Als
zeer
na aan de lyriek verwant, moeten eindelijk nog genoemd worden
de gebeden, die zijn
en
't
in
de H. S. voorkomen, waarvan sommige
zelfs zuiver lyrisch
parallellisme hebben.
2.
Waarin bestaat de Lyriek?
De
'A'jpx
is
een speeltuig, dat
Xópx waarnaar de Lyriek heet.
men in de hand houdt. Maar dat is niet de De eigenlijke cither of lier, waarnaar de Lyriek
genoemd is, is de lier van het hart. Een mensch staat daar met zijn hart en nu komt de wind des daags, de adem van den geest des tijds, de orkanen van woeling en onrust en die stormen en loeien over dat menschenhart heen.
En daardoor gaan de snaren van dat wat de mensch nu doet met de lier in duceeren
in die
hart trillen en zijn
hand,
toonen, van wat de machten van
is
tijd
geven een geluid. niets anders
enz.
op de
En
dan reprolier
van
zijn
hart gespeeld hadden.
waar de lier bespeeld wordt, is de lier passief. En alle kunst is het maken van een passieven toestand. Passief is, wat aan eene handeling onderworpen wordt kunst is te voelen, dat men wat kan, is actief op te En eerst dan treden om die overheerschende machten van zich af te werpen. Daar,
actief
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's