Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 396
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
;
Locus DE Ecclesia.
216 kenen der christenen,
weten aan het geloove, en wanneer
te
zij,
aangenomen heb-
bende den eenigen Zaligmaker Jezus Christus, de zonde vlieden, en de gerechtig-
God
heid najagen; den waren
noch
ter rechter-
nu
Dit
ter linkerhand,
en hun vleesch kruisigende met zijne werken."
schoon, maar hierbij geraakte
zeer
leek
en hunnen naaste liefhebben; niet afwijken noch
de een den ander zou gaan keuren, en men
dat
in
zou verzeilen. Dat gevaar zagen de vaderen aan de volgende
er
zij
omdat
zou,
nochtans
er
aan
zinsnede
leden
in
die
zijn,
opdat
toe,
zonden en tekortkomingen hebben
zij
in
Op
dit
Op
is
dus
het oogenblik
doen hebben,
of
is
tweede deel
te verklaren.
wij hieraan iets toe.
niemand
te
heeft tot een kerkformatie behoord.
hij
heeft zich een confessie ontwikkeld, die toen ter tijd
niet bestond.
Op
wie doelde dan vooral het tweede deel van
Niet
van
het
artikel
De
keerden.
art.
29?
de Roomschen bedoeld, maar de eigenlijke strekking van
zijn
in
ligt
dit deel
het groote aantal Anabaptisten, die in ons land ver-
van
eersten, die in ons land
Gereformeerden,
Rome
maar Wederdoopers, en de
zich afwendden,
waren
niet
eerste poging der Calvinisten
is
om al die dolende groepen tot een behoorlijke kerkelijke formatie te Nu ontstond echter de vraag Mogen we met al die Anabaptisten
geweest, brengen.
:
We
samen een kerk fornieeren? en
dagen de keur der personen bemoeielijkt.
die
die keur niet zoo moeielijk, dewijl wij met
Van den anderen kant nog
gehoorzaamheid des Heeren
oog op den tegenwoordigen toestand voegen
het
„Alzoo
:
maar zij strijden
vergevinge hunner zonden hebben, door hetgeloove in Hem."
Hierdoor werd reeds deze wijs
zij,
nemende gestadiglijk hunne
;
toevlucht tot het bloed, den dood, het lijden en de
Jezus, in denwelke
Daarom voegden
nooit een kerk verwerpen
alsof daar nog geen groote zwakheid in hen
niet,
het fataal gevaar,
in
de Labadistische wateren
alle zijden.
men
daartegen door den Geest alle dagen huns levens
Met
men
dewijl
juist
Anabaptisten
de
confessie er aan toe
:
we
dit
in
is
gericht
dienst des vleesches verliepen, voegt de
„hun vleesch kruisigende met zijne werken."
Wanneer we dus zeggen, bedoelen
zien dus tegen wie die heele keur
dat
in
dit
artikel
zekere incongruentie
dogmatisch en logisch. Eene belijdenis echter
is
is,
dan
geen dogma-
maar het spreken der overtuiging, met het oog op de personen en toestanden, waaronder men zich geplaatst ziet. De vaderen zagen zich in
tisch
hun
opstel,
genoodzaakt, naast de notae ecclesiae formatae, notae
tijd
de personen, met wie men de formatie der kerk mocht
Wat nu duidt
de
kingen,
het
derde deel
absentia zij
notarum,
opgemerkt, dat
betreft, dat
de confessie
in
ter
te
geven voor
hand nemen.
Rome
niet alleen aan-
maar ook de ergerlijkheden en gruwelijke dit
toen geen
kwaad
afwij-
kon, maar wel in onzen
tijd.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's