Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 523
college-dictaat van een der studenten
§
De Foedère
7.
gratiae communis.
12d
waar het paradijs is geweest. Daar vindt de groote ontwikkeling Maar toch zou die cuituur-historische ontwikkeling uit de hebben
niet tot het doel
meerdere
potentialiteit
vernielen
ze in
Rome,
en
dan
haar
gratie
alleen
gratia
particularis.
bij
permanente ontwikkeling, worden
hun
doel
is
de
blijkt,
als ze ethisch
bereikt,
dat
En nu
dat deze
te
gemeene
gesteund wordt door de
die volken aanvoer van de particuliere
stut,
die de zelfvernieling tegengaat en de
Het Romeinsche
doorschieting der cultuurontwikkeling mogelijk maakt.
volle
we wel
Assyrië, Babyion, Egypte, Griekenland
zelf.
met
Wanneer een van
genade ontvangt, dan
communis
de Levantische volken treffeh
dragen dan geen vrucht meer.
en
weelderig
volkeren
die
middenpunt.
gratia
voor ontwikkeling aan, maar, aan zichzelf overgelatert,
eind toch zich
't
zelfs
Ook
geleid.
Iiaar
leven zou zijn doodgeloopen, maar door het Christendom komt het tot hoogere
komen dan geen dingen van 't Christendom uit. Er zit geen grein particuliere genade in. 't Werkt alles met gegevens uit de schepping. Maar dat alles moet gedragen en ontwikkeld worden door den mensch. En dus is het nu de vraag, of in dien mensch de zonde zóó wordt teruggedrongen, dat hij dat hoogere kan praesteeren. Alleen daar, waar een ethisch hooger En
cultuur.
daarbij
kwam
standpunt
door de particuliere genade, kan de ontwikkeling vol worden.
Vandaar de hoogste ontwikkeling dat,
juist bij
de Christenvolken.
En vandaar ook
Japan wil meedoen, het niets anders kan dan van de Christenvolken
als
copieeren.
Dat optreden van de ethische invloeden der particuliere genade
is
het ook,
waardoor de tegenstelling van Kerk en Staat geboren werd. In het staatsieven Het is slechts een ordening voor als zoodanig schuilt geen sikkepit evangelie. menschelijk
het
op
ze
een
in
de
De
kerk.
leven.
in
:
particuliere
genade optreedt, treedt
die zich als een eenheid in Christus vereenigen in
tegenstelling
en genade, maar
IV.
Maar waar nu de
geloovigen,
Kerk
tusschen
en
Staat
ligt
dus niet
in
natuur
gemeene en bizondere genade.
Nog kan de vraag worden
gedaan, of het leven der gemeene gratie
op En dan moet het antwoord zijn ongetwijfeld. Ook geheel die helpende redding komt uit den Christus. Doch niet uit Christus als verlossingsmiddelaar ter zaligheid, maar uit buiten Christus staat.
inwerken,
maar
Let wel, niet of er niet ook wel ethische invloeden
of ze er principieel
mee samenhangt.
:
hem
als
den
scheppingsmiddelaar.
Het
scheppingsleven
zelf heeft
van den
maar wel de modaliteit van zijn existentie ontvangen. Het is het Eeuwige Woord, door 't welk alle dingen geschapen zijn en tot op dezen oogenblik in stand worden gehouden. middelaar
niet
zijn
essentie,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's