Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 59
college-dictaat van een der studenten
§ zonde
16
In VS. ligt
van
Eens
overwinnen.
te
Satan den kop
31
aan het zaad der vrouw gelukken den
het
zal
de wortel en het uitgangspunt
te indiceeren dat hier
Hier heeft
magistrale macht.
alle
gratia communi.
vermorselen.
ie
voorloopig
is
De
2.
God
eerst
't
aan een mensch over
een mensch macht en zeggingsschap.
wordt
19
VS.
In
brood eten."
Adam gezegd
tot
des
luiheid
Is
:
„in het zweet
uws aanschijns
duivels oorkussen, de arbeid
is
zult gij
een reddend
en.
zegenend middel, waardoor zonde en bederf wordt tegengehouden. De instelling van den arbeid is dus een hoogst belangrijk element voor de Gratia
Communis.
En
Vs. 21.
het
de
menschelijk
spreekt
er
God wederom den voortgang van dood en verderf stuiten. De bedekking van 't menschelijk lichaam was middel. Letten we op het denkbeeld van schaamte, hoe
een krachtig een gouden
God ook
lijn
van menschelijke ontwikkeling
werk
te
22—24
uitgaat,
in
den
daartoe daaruit
dan gevoelen we, hoe
met Gratia Communis tusschenbeide tredend, reddend voor
hier
menschdom
leven dat
in,
mensch wil
Vs.
God maakte voor Adam en zijne vrouw rokken van De strekking en beteekenis van deze plaats voor gaat verder dan we nu handelen, maar dit element
Heere
toog ze hun aan.
vellen en
't
ging.
een
bevatten
eenigszins
geheimzinnige mededeeling, maar die
voor de Gratia Communis van het uiterste gewicht
is.
Bij
wijze van resumptie
hier alleen het volgende.
Had God den mensch beide
getreden
dien
laten
^
y?
zijn
gaan en was
hij
niet tusschen-
zou de ontwikkeling der zonde
doorgedrongen.
Dit wordt bedoeld met „het
des levens."
volkomen verloren zou
Caput
In dit derde
Communis
weg
Doch God de Heere belette dit en stuitte onmiddellijken doorgang der zonde, omdat anders het menschdom
boom
van den
alzoo
eigen
met Gratia Communis, dan
rechtstreeks tot haar « » eten
zijn
zijn.
is
God dus
bezig
om met
de eerste Ansatze van Gratia
het menschelijk geslacht voor vernieling te bewaren en eene ontwik-
keling voor het menschelijk leven mogelijk te maken.
Caput 4
:
4
en
5
vgg.
toont
ons weer een ophoudende daad, die tegen
den doorgang der zonde inwerkt, en wel op V/aar de
10
daar komt Dit
het
doorwerken
in
God waarschuwend tusschenbeide. tot de Gratia Communis en niet
tot
de Gratia Specialis, want
zal zeggen, dat Kaïn een uitverkorene was.
beeld als een verlorene. innerlijk
leven
God komt
van den mensch
niet tot
betreft,
manier
Kaïn's hart tot verderf en moord,,
behoort
niemand zijn
zonde wil
drieërlei
De
Bijbel toch teekent
Abel maar
gaat er
tot Kaïn,
dus wat
ook een waarschuwende
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's