Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 564

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 564

college-dictaat van een der studenten, niet in den handel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

LOCUS DE Sacramentis.

90

Nu de

derde groep

:

Besnijdenis en Pascha.

Van de vorige zijn ze allereerst al hierin onderscheiden, dat God ze instelt, maar van menschen laat aanrichten. Daarom zijn ze niet maar praefiguratief, maar praesacramenten de sacramenten zelve schaduwen ze af niet blootelijk dezelfde zaak, die door de sacramenten afgebeeld wordt. Het waren nog niet volgroeide sacramenten, maar naar gelang van Israels toestand waren ze hetzelfde, als wat Doop en Avond;

;

maal

werden.

later

Intusschen

hadden die

ook

dit

een

ook

hij

den priesters

Ook

onderdompeling bestond.

in

oorzakelijk verband

in

b.v.,

als later

;

onder

dat

moeilijkheid,

wassching

de

;

is

Israël

de intree

bij

andere dingen plaats

hun ambt bevolen,

in

Doop

staan die lustrationes met den

een heiden

in Israël

werd opgenomen, werd

gewasschen ten teeken van de aflegging der geestelijke onreinheid. sluit zich hierbij aan, en zoo gingen ze over in den

De Doop van Johannes

Doop, door den Heere ingesteld. Zoo ook wat het Avondmaal betreft.

Geen lam wordt meer instelling

van

is

geen

maar brood en wijn gebruikt.

geslacht,

wijn

sprake,

In

de paasch-

maar op het kleine stuk vee wordt

alle

nadruk gelegd.

Andere ceremoniën, de offermaaltijden het

b.v.

hadden meer overeenkomst met

Avondmaal.

Hierop moet geantwoord, was,

en

dus de gansche

ook voorzoover

heil

dit

heel de bedeeling van Israël schaduwachtig

dat

ritus

een praefiguratie van het

geconcentreerd

in

ligt

heil

in

Christus

;

dus

waren ze

sacramenten,

de

praefiguratiën van de sacramenten.

Maar wijl

besnijdenis

deze twee

verricht

voor

worden,

te

paaschlam

en

zien

dit

bij

daarom

een

het gansche volk zijn ingesteld,

als opzettelijke

heidensche wereldmacht.

Wij

dragen

heel ander karakter,

om

door het volk

teekenen, aanduidende den uitgang

Beide duiden op de separatie van

Abraham.

De

besnijdenis

is

Israël

uit

zelf

de

en de volken.

een teeken des Verbonds met

Zoo ook is het pascha een ingestelde ceremonie, om den doorgang door de Roode Zee af te beelden, waardoor Israël van Egypte werd verlost. Daartoe nu strekte geen andere ceremonie. Wel de wassching der proselieten door de Rabbijnen, maar die is niet in de Schrift geboden en komt dus niet

Abraham en

in zijn

zijn

aanmerking. besnijdenis

Avondmaal

zaad, een onderscheidingsteeken.

Maar, en

waar de wasschingen

paaschlam

„inner-Israëlitisch" waren, daar

de groote grenspalen,

het volk scheiden van de wereld daarbuiten.

die

evenals

Zoo

zijn

Doop

en

deze twee

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 564

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's