Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 564
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
LOCUS DE Sacramentis.
90
Nu de
derde groep
:
Besnijdenis en Pascha.
Van de vorige zijn ze allereerst al hierin onderscheiden, dat God ze instelt, maar van menschen laat aanrichten. Daarom zijn ze niet maar praefiguratief, maar praesacramenten de sacramenten zelve schaduwen ze af niet blootelijk dezelfde zaak, die door de sacramenten afgebeeld wordt. Het waren nog niet volgroeide sacramenten, maar naar gelang van Israels toestand waren ze hetzelfde, als wat Doop en Avond;
;
maal
werden.
later
Intusschen
hadden die
ook
dit
een
ook
hij
den priesters
Ook
onderdompeling bestond.
in
oorzakelijk verband
in
b.v.,
als later
;
onder
dat
moeilijkheid,
wassching
de
;
is
Israël
de intree
bij
andere dingen plaats
hun ambt bevolen,
in
Doop
staan die lustrationes met den
een heiden
in Israël
werd opgenomen, werd
gewasschen ten teeken van de aflegging der geestelijke onreinheid. sluit zich hierbij aan, en zoo gingen ze over in den
De Doop van Johannes
Doop, door den Heere ingesteld. Zoo ook wat het Avondmaal betreft.
Geen lam wordt meer instelling
van
is
geen
maar brood en wijn gebruikt.
geslacht,
wijn
sprake,
In
de paasch-
maar op het kleine stuk vee wordt
alle
nadruk gelegd.
Andere ceremoniën, de offermaaltijden het
b.v.
hadden meer overeenkomst met
Avondmaal.
Hierop moet geantwoord, was,
en
dus de gansche
ook voorzoover
heil
dit
heel de bedeeling van Israël schaduwachtig
dat
ritus
een praefiguratie van het
geconcentreerd
in
ligt
heil
in
Christus
;
dus
waren ze
sacramenten,
de
praefiguratiën van de sacramenten.
Maar wijl
besnijdenis
deze twee
verricht
voor
worden,
te
paaschlam
en
zien
dit
bij
daarom
een
het gansche volk zijn ingesteld,
als opzettelijke
heidensche wereldmacht.
Wij
dragen
heel ander karakter,
om
door het volk
teekenen, aanduidende den uitgang
Beide duiden op de separatie van
Abraham.
De
besnijdenis
is
Israël
uit
zelf
de
en de volken.
een teeken des Verbonds met
Zoo ook is het pascha een ingestelde ceremonie, om den doorgang door de Roode Zee af te beelden, waardoor Israël van Egypte werd verlost. Daartoe nu strekte geen andere ceremonie. Wel de wassching der proselieten door de Rabbijnen, maar die is niet in de Schrift geboden en komt dus niet
Abraham en
in zijn
zijn
aanmerking. besnijdenis
Avondmaal
zaad, een onderscheidingsteeken.
Maar, en
waar de wasschingen
paaschlam
„inner-Israëlitisch" waren, daar
de groote grenspalen,
het volk scheiden van de wereld daarbuiten.
die
evenals
Zoo
zijn
Doop
en
deze twee
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's