Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 101
college-dictaat van een der studenten
De exsistentia
§ 3
Dei.
83
ook gepostuleerd wordt
die
als causa mundi door de wet der causaliteit. Deze ook volkomen aan het algemeene besef, dat er een grond
conclusie beantwoordt
en oorzaak aller dingen moet
Nu
zijn.
deze conclusie evenwel lang niet
is
zoo rechtstreeks gemaakt. Als
altijd
de geschiedenis der pseudo-religiën nagaan en de verschillende specusystemen van onderscheidene philosophen, dan blijkt wel, dat beide
wij toch latieve
volstrekt niet
zoo regelrecht
gekomen
conclusie
tot die
Dit nu
zijn.
mogelijk
is
tengevolge van tweeërlei oorzaak
doordat de sensus divinitatis verzwakt
10.
doordat
20.
denken de kracht
het
geheelen kosmos toe
De
nationale
om
de causaliteitswet op den
te passen.
pseudo-religiën
gemis
namelijk
en
is,
niet bezit,
zijn
alle
Men
aan denkkracht.
opgekomen
uit die laatste
oorzaak,
dacht zich daarbij den kosmos niet
in
was eigenlijk de wereld, dat liet men zich niet in. Vandaar
een geheel, maar het eigen land en volk, dat
als
was
otKoufiévY]
h
hunne
;
en
met wat daarbuiten lag
nationale goden en de toepassing van het kosmologisch bewijs op het
eigen vaderland, niet op den kosmos.
van
kwam
conclusie
van
scheidde
Israël
En
het groote,
die pseudo-religiën,
God
Israels
was
wat
God van hemel
de
men
dat
dit,
monotheïsme
juist het
daarin tot de
en van aarde.
En
die
nationale verbrokkeling in de conclusie van het kosmologisch bewijs ging
nog
zoodat
verder,
waar ze
de
zelfs
Nergens
kregen. logie,
:
is
is
enkele
steden,
veel sterker
is
dan
in
de eenheid van denken dan ook niet veel
tot
zijn
dan ook
De
Bij
monotheïsme dat einhetliche
het
altijd
tot
in
stand gekomen.
kwam
men nu nog
geheelen kosmos nooit indenken. en
de enkele bedrijven aparte goden
de Grieksche mytho-
de Oostersche wereld.
eigen vaderland beperkte,
Datzelfde bezwaar vindt
keling.
ja,
deze verbrokkeling zoo sterk als
Bij
de denkkracht bij
de Grieken
Omdat men niet tot
ontwik-
vele Christenen, die zich den
ons heeft overigens de
relatie
Begriff sterk ingebracht
;
over hemel en aarde, zonder nu
is
zich te
juist
wij
met
Israël
hebben het
zoo diep door
te
denken.
want wel was daar de sensus divinitatis en ook wel het causaliteitsbegrip, maar zij pasten het slechts toe op enkele stukken van den kosmos, niet op den kosmos als geheel, omdat bij hen het denken pas in zijn eerste opkomen was en derhalve zijne nadere ontwikkeling fout
der
Grieken
is
begrijpelijk,
nog beidde.
Aan de andere dienst
de
der
Baals
zijde
en
sensus divinitatis
kan de sensus
Astaroth,
ja,
divinitatis
verzwakken, zooals
zelfs uitsterven, bij
er niet, of althans niet
de atheïsten.
bij
den
Maar
is
volkomen, dan ontbreekt er een
van
de twee termen en kan er dus geene kosmologische conclusie getrokken worden, 6
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's