Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 676
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE CONSUMMATIONE SAECULI.
200 element
de
ly-Xcyy]
en gerepeteerd
openbaren
ook
;
terwijl
dan ook weer
bij
die volken
Gods gerekend wordt.
tot het volk
wordt dus dezelfde onderscheiding volgehouden
hen begint zich eene
bij
tot
dusver ongekende macht te
welke Christus aan het kruis heeft
beweegkracht,
diezelfde
n.1.
;
wie
die beslist,
is,
volken
verschillende
die
In
gang van het Godsrijk
den
in
zelf het alleen
geslagen.
den
In
dan
omdat
der
tijd
door de profeten Vandaar,
dat
in
zich
bij
Zoon
dat,
zij
als
inbrengt,
Israël
bij
Dat
Babel enz.
in
God de Heere
maar, omdat
;
de andere volken heeft
dit
met Christus aan het kruis
eindigt
niet,
is
Israël
in
nog
niet
te slaan,
„meerdere zonde."
die
het
ook onder de volken
kruis
hen
zijn
zijn
nu de prediking van
als
komt dat onder
Nineveh, Daniël
betrokken
bij
daarom hebben Doch,
de volken beter, liever tegenover den Heere
in
moment de schuld bij de Joden ligt en de volken er slechts zijn. De Joden leveren Jezus aan Pilatus over en
eerste
zijdelings
zijn
menschen daar beter
die
plaats.
profeten
Denk aan Jona
Israël.
in
onder de volken uitgaat, dan
kruis als
scheidend element
;
dan moet ook
vijandschap uitbreken, dan moet ook die vijandschap
latente
de groote massa onder die volken op soortgelijke wijze
als in Israël
Elk volk levert op zijne manier een repetitie van Golgotha, omdat
openbaren.
het uit hetzelfde anti-christelijk motief gaat handelen.
Deze vijandschap gaat zich dan
zetten in eene ontzettende, anti-christelijke
En ook
macht, eene macht tegenover God.
dit
wordt
in
de profetieën getee-
kend onder het beeld van „Gog en Magog", de representanten van de volken, buiten
die
den
van
kring
lagen
Israël
;
representanten van de volken dezer
wereld, gelijk die zich eenmaal tegen den Christus zullen keeren.
De aankondiging van
die volksmacht vinden wij in
:
Deze profetieën mogen dus niet worden gecoördineerd Babel, Edom, Damascus enz. Deze volken toch zijn reeds vóór de komst van den Messias met Israël in aanraking geweest, Gog Ezechiël
met en
die
38 en 39.
tegen
Egypte,
Magog daarentegen
vallen later
;
Gog
en
Magog
zijn die
volken, welke het
hemeRomein-
wereldrijk representeeren als zich stellende tegenover het koninkrijk der len.
De vroegere
sche enz.)
wereldrijken (zooals dat van Alexander den grooten, 't waren valsche anticipatiën van het koninkrijk der hemelen, dat
komen stond
;
maar Gog en Magog treden op
te
bepaalde oppositie tegen
als in
het koninkrijk der hemelen.
Die
strijd
dan van
voorgesteld als een
na de verschijning van
van
Israël
het
strijd
en Sion niet
pseudo-koninkrijk
tegen
van Gog en Magog tegen
het
waarachtige wordt
Dus ook den Messias, ook na Golgotha worden deze namen losgelaten, maar vastgehouden. Ps. 65 „De lof1. Israël
en Sion.
:
:
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's