Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 257
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
§
heir.
Na
dien
kerk
op
in
doop
van
Nu
te
hebben ondergaan,
en daarmede wordt de kerk besloten
plaats,
eerst vertoont
merken,
men
leefde
het volk
in
is
was
te
Aan
alles
een kerkelijke natie, aangezien alles was
in
terwijl
gelijk elk ander,
een natie gelijk de overige natiën.
niet
Israël
dat
dan nu de
Want,
dus de kerk een eigen formatie.
de gezinnen van Noach en Abraham nog gezinnen waren daarentegen
treedt
nationalen vorm. Hierop heeft dan met het gedoopte Israël
haar
Israël.
77
Constitütio der Kerk.
de Roode Zee
in
Verbondssluiting
de
De
3.
ver-
in
band gezet met den dienst van God, en een ceremonieel karakter droeg.
In
de kerk symbolisch, ceremonieel, nationaal voortleven,
tot
dien toestand
blijft
op Johannes den Dooper, en
de kerk
terwijl
tot
dusver overal was ineenge-
komt Johannes de Dooper met de sjpxvw. Nu zal de kerk optreden, ook los van het prediking van de fixa-iMx tmu nationale menschelijke leven. Christus is dan ook metterdaad het réAoc van strengeld geweest met de fixa-tXvx
vorm. Jeruzalem wordt verwoest, het voorhangsel gescheurd,
nationalen
dien
en Jezus
yxc,
rr,c
de eerste formatie aan de kerk
zelf geeft
in
en door de instelling van den heiligen doop en het dingen
nuce
in
ligt
geheele
het
kerkelijk
ingedragen, gaat tegen het organisme
dan ook het doel het
burgerstaat,
formatie,
van
eerst
discipelen,
jui/a-r/jptcu
het vroeger
gelijk
de
drie,
toen
avondmaal.
en
al
In
xtto
y.7roy,eKp'j/xiu.éyo'j
deze
wat meer wordt
formatie, die Christus gaf,
met den vroegeren toestand. Van nu
tegenstelling
de
instituut,
Met de
Vandaar dat nu de prediking
gebracht.
licht
dan
bereikt, en het
in.
den kring der apostelen
heil-ig
tCjv
xiii>v's>v
was aan
uitgaat tot alle volken, in
af is
de kerkstaat een andere
nimmer geweest was.
van de twaalf, ten
slotte
Eerst door de
van de zeventig
kreeg de kerk haar scheppende kiem van organisatie, op dezelfde
wijze als het huwelijk de kiem
is
van
alle burgerlijke organisatie.
Alle kerkelijke relatiën vloeien uit die ééne kiem voort.
Nadat de kerk aldus
eenigen
had bestaan, komt
tijd
ommekeer met Constantijn den Groote. als
geschiedde
in
den
op wereldsche
lust
vrouw,
als
terwijl
tijd
waarvan Gen. 6
macht,
de staat
er echter een totale
Toen deed de kerk weer verhaalt,
nl.
zij
hetzelfde,
ging weer
uit,
be-
huwde zich daarmede, liet zich daarbij gebruiken man over haar was de kerk verviel in het Cae:
saropapisme.
Zóó dezen kerk.
en
trad de kerk
toestand
Die
vorm
op
in
Byzantium
aannam, den
plantte zich voort in
wordt thans nog aanschouwd
in
;
vandaar dat de vorm, dien de kerk
den wijderen vorm der Grieksche kerk,
de Russische kerk, waarin de Czaar van
Rusland op het oogenblik dien Byzantijnschen vorm representeert. sche
kerk
is
dan
het kerkelijk leven
ook
om
niets anders in
de mystiek.
in
draagt van den Byzantijnschen vorm der
naam
dan een staatsmachine
;
zij
De
Russi-
werkt buiten
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's