Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 392
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE SACRA SCRIPTURA (PARS SeCUNDA.)
2\8 opschrift
de Synopsis „de
in
is
S. S. Perspicuitate et Interpretatione" (p. 38)
twee zaken wordt dan ook afzonderlijk geiiandeld. Bij de Moor vindt men een geheel nieuwe indeeiing geen caput de perspicuitate. Turretinus en
over
die
:
heeft wel een caput de perspicuitate, maar nog 7 andere capita er
hebben
dogmatici
Het
—
wel
is
ons kader
eenigszins
begrijpen,
te
—
oppervlakkig beschouwd
vraag
is
kan de geloovige
:
kennen ? Rome zegt neen een uitlegger
de Kerk
nl.
dat
van de doorzichtigheid
begrip
het
de waarheid
de Schrift leeren
ter zaligheid uit
wel geeft het de perspicuitas
;
maar het zegt
toe,
noodig.
is
Nu zou men kunnen zeggen
dus
:
het eigenlijk de vraag
is
:
kan de leek of
de pastoor beter de Schrift lezen en verklaren ? Daarom stelde men de Necessitate
naast
de
wij
krijgen
et
de
splitsing in de Synopsis.
geloovige voor zich zelf de Schrift lezen ? dan beter lezen
is
is
:
kan een
de quaestie, wie kan
niet
't
de pastoor of de leek ? Immers geen van beide kan het
:
er toen
werd de hoofdmoot en zoo Daarom moet het juiste kader herdat
Interpretatione,
Als wij spreken over de Heilige Schrift en de hoofdvraag
steld.
Latere
bij.
misverstand ?
dit
aan de verwachting beantwoordde. Hoofd-
niet
zelf
Hoe
geheel niet meer.
in het
zij
;
hebben
beide het licht van den Heiligen Geest noodig. Dit geven beide partijen toe.
nu
om
heeft de Heilige Geest,
:
leggen
dan
al
2e er bij) absolute inspiratie en nu
het de vraag
is
—
deelachtig ? Antw. pastoor en leek
—
dat de clerus ze alleen heeft onfeilbare inspiratie. Beeld
dan
en
een ander
er
mij
eens
Dan heb Maar is dit
hebben wij elkaar
;
is
open en
wij
sequeel van
is
;
was de is
;
Rome
gegeven aan den er in.
Met
:
De
ongeoorloofde
af
van
de
geweest. In den
dan
is
Is
het
een gesloten
Protestanten zeiden
tweede
tijd
zei
:
iets.
Omdat
het er een
De § over
dan had men
eerst jaren
der Reformatie
De Renaissance
:
is
autoriteit.
de
viel
Vóór de Reformatie hing
Kerk.
laat
:
er beide ingaan en
de Schrift
clerus.
wat
een sleutel hebben,
ik
het begrip van de perspicuitas
Schrift niet doorzichtig,
zijn
wijl het blijkt
Dit nu kan overgebracht op de Schrift.
interpretatio, dat is niet een
van leven en dood.
Maar
willen wij weten,
;
dan kunnen wij
moeilijk voldoende te begrijpen,
Roomsch moeten
quaestie
Nu kan
volgt hier nu de perspicuitas op de auctoritas?
de autoriteit alleen lang
deze absolute inspiratie
strijd op.
een prae, heeft die alleen de
krijgt die
die vraag zei
kunnen
gegeven het begrip van de
Waarom
is
Schrift uit te
ééne (dus geen
moet, zegt men, wel geconcludeerd,
geopend.
huis open
Op
de sleutel der kennisse
de Schrift
is,
zijn
is
een prae en de ander moet mij vragen
ik
niet noodig.
een open of gesloten huis ? huis
en dus
deur
die
niet. in.
wie
Een huis met geslotend eur
:
moet
:
dat heft den
dat de onfeilbare uitlegging niet aller deel
daar gebeurt,
van de Heilige
het geïnspireerde
een tweede nieuwe inspiratie noodig? Het
niet
Maar
al gij
was
dit
eene
het geoorloofde en beslist zelf 6f
uwe
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's