Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 580
college-dictaat van een der studenten
:
:
Locus DE Christo (Pars Prima).
32 breng;
was een
het
van
karakter
het
lager
absolute,
zedelijk leven,
na zooveel ontwikkeling, verkondig de
minder waarachtig, droeg
maar was voor dien
niet het
Maar
goed genoeg.
tijd
nu,
u een hooger standpunt, het gebod van
Ik
de hemelsche reinheid en de zelfverloochening."
liefde,
De Arminianen leidden daaruit af, dat het N. T. andere geboden had dan het Oude. Dat men niet meer stal, doodsloeg, echtbreuk beging, valsche getuigenis
sprak van zelf; daarom kon Christus een trapje hooger gaan en
gaf,
gaf Hij dan ook verhevener geboden,
ning en het opnemen van
't
Kruis; waarbij
voegen, zonder dat recht duidelijk
sommigen nog
wat
is
gebod der nieuwe
't
onder die nieuwe
zij
zoo; moeten deze woorden aldus uitgelegd, dan
Is dit
dan
de wet van het geloof, de zelfverlooche-
n.1.
de zaak uitgemaakt;
is
de beschouwing van het O. en N. T. van onze Vaderen weg
is
liefde
liefde verstaan.
de schakel doorgebroken, waar de geheele keten der geref. Theologie
;
dan
is
in rustte.
Immers 1ste
aan
is
mutabilis
is
;
meegedeeld een lager standpunt, dan
Israël
van God óf
öf
van God.
niet
Is
van den mensch
zij
zij
—
van God
dan
—
deze openbaring
is
we
dan krijgen
een Deus
de geheele Oud-Testamenti-
verliest
sche Openbaring haar Goddelijk karakter. 2de
dan kunnen
waar
niet
alle
Want
zijn.
Mozes
uitspraken van zijn
waar, dan
zij
als
is
:
„Doe
en
zult leven"
gij
standpunt van Jezus „quelque chose de superflu" en moet
hoogere
Roomschen naast de gewone
zedelijkheid
nog eene
dan
is
met de aan-
is.
Oude Verbond geweest,
Christus niet in het
ik
clericale zedelijkheid
nemen, die meer verdient, dan voor den hemel noodig 3^^
dit
het Evangelie overbodig en het
of Hij
zou zich
zelf
hebben tegengesproken.
Hoe ook
—
bezien, altijd valt of de immutabilitas Dei
—
de geheele gereformeerde Theologie op rust en de noodzakelijkheid van
Hem
tot
,
het
fondament waar
of de constantia
van Christus
Verlosser te hebben (want kon de Vader
onder het O. V. de geloovigen wel zalig maken zonder den Zoon, dan kan het
ook nu)
trent het
van de Openbaring weg.
of de absoluutheid
Langs dezen weg
Oude
en
Hij
men gekomen tot allerlei verkeerde beschouwingen omNieuwe Verbond en aan deze losraking der begrippen heeft is
;
vooral Coccejus groote schuld.
Vóór
alle
is
Laat ons nu de stukken zelf inzien en alsof Jezus hier het O. T. vaarwel zeide,
Wat
Christus
te
maar één weg al
ter zaligheid.
spoedig zal blijken, dat de meening,
onhoudbaar
is.
gaat aan vers 21 vooraf? verklaart
in
vers 17
of de profeten te ontbinden."
keerd
Voor Adam en voor ons
dingen, moeten wij dus dit vasthouden.
en voor allen die daar tusschen liggen
men
doen
de wet
zijne
wat
gij
:
„Denk
Het
woorden opvatten
is,
niet dat ik
zou, en
begrepen had, hoe ver-
daarom zegt
mij toedicht (te ontbinden),
te vervullen.
gekomen ben om de wet
alsof Hij vooruit
maar om
Hij
:
Ik
kom
niet
om
het tegenovergestelde
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's