Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 458
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
Locus DE Ecclesia.
278
2
Fil.
10
:
cosmische soort
genoemd leven
:
ybm
ttxu
Kocl
KCKTxy^B-ovluv, heel het
Nooit wordt de kerk genomen als een
een soort van gasthuis voor zondaars, maar integen-
als
heils-instituut,
kxI kTnyeidiv
k7roupxv'i(x>v,
één samengevat.
in
weer uit zuiveren wortel opbloeit, waarvan worden afgesnoeid de takken, die naar de hel gaan, terwijl die menschheid zelve nimmer te niet gaat. deel als het eigen leven der menschheid, die
en
Uit
het
de
dat
feit,
van
optreding
de
kerk niet
is
aliquid seperatum en
transeuns naast het cosmische leven, maar dat integendeel de kerk
van de menschheid, van het heele leven der wereld,
de kern
is
volgt, dat die kerk een
proces doorloopt, waarvan het uitgangspunt en het point d'arrivée geheel met het cosmische leven samenvalt.
Wanneer de kerk
een separatum quid, maar de kern der menschheid,
niet is
voor God bloeiende, dan
er bij
is
nog geen scheiding, maar Zoo zal ook in het regnum
dan
is
de kerk
in het paradijs
nog geen
splitsing,
het cosmische leven en de kerk daar één.
gloriae, in het ééne PxaiXelx tCjv oLpxvG>v
weer kerk
Maar daar tusschenin zien we een uiteengaan van die twee lijnen in een proces. Dit proces nu komt hierin uit, dat, als we het cosmische leven A noemen en het kerkelijke B, het eerste (A) in den en kosmisch leven ineenvloeien.
aanvang het tweede (B) in zich besluit en beklemd houdt. Daarentegen in het regnum gloriae is het B, dat A geheel heeft doordrongen en beheerscht. Om echter
A
en een aparte
lijn
die
twee
uit
elkander raken,
lijnen, terwijl in
Wanneer
om
den persoon van den Christus die twee de parousie weer geheel
bij
nu van het regimen handelen, dan
wij
A
uitgangspunt
het
komen is een proces noodig, een aparte lijn van van B. Zoo zien we een zeer langzame losmaking van
dien overgang te
tot
B
A
apart bestuur houdt en
het bestuur zal
van Christus A Qn
B
hebben ook over geheel
B
A
te
gaan.
het dus duidelijk, dat
is
een eigen bestuur
lijnen geheel
elkander op
bestuur heeft ook over geheel B, en
het
gloriae zijn
in
;
dat
krijgt
bij
bij
het
bij
regnum
Christus'
komst
en dat tot op de komst
maar in gewijzigde verhouding. Noach vinden we geen spoor van een aparte organisatie of een eigen regimen der kerk. In de ark is Noach èn geestelijk èn burgerlijk hoofd. Ook bij Abraham is het burgerlijke en geestelijke dooreengemengd. Eerst bij de wetgeving op Sinaï komt er verandering. Vroeger school het kerkelijke leven in het civiele, maar nu wordt het civiele leven apart gecreIn
ëerd, b.
V.
de eerste wereld
om
de schelp
van
een
hetzelfde bestuur hadden, tot
te zijn,
oester,
waarin de parel van de kerk woont. De schelp nu,
heeft
op zichzelf geen waarde, maar slechts
terwille
niet kan worden genoten. Daarom is aangelegd. Zóó was ook het nationale bestaan
van den oester en zoolang de oester nog de schelp ook geheel op de parel
van
Israël als
schelp geheel aangelegd
om
de parel
te
dienen en
tot
wasdom
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's