Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 660

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 660

college-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

!

LOCUS DE Christo (Pars Prima).

112

met u

tijd

hooren.

maar

zijn,

Ik

Dat was

Hooglied en

in het

wat Johannes en Jezus dorstende Hij

een

richt.

Cf.

Marcus 2

5

26,

:

De

27

Hem

voor

die

34; Joh. 3

:

Hem

En waar de Bruid

Bruid.

zijne

:

was

dat

;

kwam

en Paulus getuigden, dat de Heere

19; Luc. 5

:

eenig en alleen toebe-

de Psalmen reeds geprofeteerd

in

het

met eene

niet kent, ge-

den dienst van heraut ver-

29; Openb. 19

17; 21

:

:

9;

etc.

ging dus

lijn

geen

dat Johannes

Johannes den Dooper onder.

Dit blijkt ook geworden is. Niets zou men wij zouden denken Johannes moest in de eerste En waar nu Jezus, die de harten kent. Judas

in

of Apostel

discipel

zeggen lag meer voor de hand

:

;

plaats een discipel geweest zijn.

en niet Johannes, daar

kiest

;

Hem

gij

wassen

Hij

Johannes,

vriend,

profetische

hieruit,

zelf

naar

begeerte

bruikt

Ef.

komt, dan moet

als Hij

moet minder worden

blijkt,

dat hier een andere dispositie voorhanden

was; want voor het discipulaat is er natuurlijk voorbereiding geweest. Dat Johannes de Dooper niet en wel iemand als Thomas gekozen wordt, is voldoende om te doen gevoelen, dat Johannes de Dooper een andere lijn, een andere species, is. Vandaar dat Johannes ook na den doop van Jezus met zijn werk is voortgegaan. Voor velen was de Heere nog niet gekomen; aan hen moest Johannes 's

Heeren komst nog aankondigen.

Doop van

den

In

concreet-reëele keerd,

't

Was w.

z.

hem op

Jezus

de convergentie van de profetisch-ideëele en de

is

Het ideaal doopt altoos het

volkomen.

Was daarom

aan Hem, die

d.

lijn

de profetisch-ideëele

lijn,

die den

reëele, niet

omge-

doop bedienen moest

drager van het concrete optrad.

als

ideëele in Johannes iets geweest in den zin van Schiller's idealen,

dit

een hoog opgeklommen „Steigerung" van eigen wenschen, dan zou door

Woord

het vleeschgeworden

omdat Johannes de slotdrager was,

nooit de stempel kunnen gezet

zijn.

Maar

die het resultaat van geheel de ideëel-profe-

God had, nu was ook de stempel, op Jezus bij den Doop gezet, niet menschelijk, maar Goddelijk. En Jezus werd gedoopt niet doordat een deel van Johannes' geest op

tische ontwikkeling in zich resumeerde, en die zijn ideaal dus van

Jezus

doordat

viel of

de Heilige Geest

Hem

hij

(T'jifxxTcyj,>c

merk van het profetische stempel van „van boven" hoorbaar. wij

:

mantel gaf, gelijk Elia aan Elisa, maar doordat

een duive op

Hem

dat het van boven komt, zoo droeg ook dit den

te

komen, :

deze

niet alleen zichtbaar (de duive), is

als zijn

de

rWp''

voedsel

nay ;

Dat

is

maar ook het, wat

juist,

zelf".

zooals ook de profeten' het land zijn doorgegaan

aan hem was geene heerlijkheid

een

!

Johannes was wel een aanwijzer van Christus voor de

daarom ;

Zoon

mijn geliefde

anderen, maar de Heilige Geest voor Johannes Hij verschijnt

nederdaalde. Evenals het ken-

is,

Vandaar de stem

hierboven zeiden

zijn

als

kemelsharen

mantel

zijn

;

kleed

;

sprinkhanen en honig was ;

de woestijn

En

terwijl

als

de hemelen zich openen en de duive gezien wordt.

Johannes nu niets aanbiedt dan armoede, komt de

?5^'x

zijn

woning.

van boven,

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 660

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's