Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 660
college-dictaat van een der studenten
!
LOCUS DE Christo (Pars Prima).
112
met u
tijd
hooren.
maar
zijn,
Ik
Dat was
Hooglied en
in het
wat Johannes en Jezus dorstende Hij
een
richt.
Cf.
Marcus 2
5
26,
:
De
27
Hem
voor
die
34; Joh. 3
:
Hem
En waar de Bruid
Bruid.
zijne
:
was
dat
;
kwam
en Paulus getuigden, dat de Heere
19; Luc. 5
:
eenig en alleen toebe-
de Psalmen reeds geprofeteerd
in
het
met eene
niet kent, ge-
den dienst van heraut ver-
29; Openb. 19
17; 21
:
:
9;
etc.
ging dus
lijn
geen
dat Johannes
Johannes den Dooper onder.
Dit blijkt ook geworden is. Niets zou men wij zouden denken Johannes moest in de eerste En waar nu Jezus, die de harten kent. Judas
in
of Apostel
discipel
zeggen lag meer voor de hand
:
;
plaats een discipel geweest zijn.
en niet Johannes, daar
kiest
;
Hem
gij
wassen
Hij
Johannes,
vriend,
profetische
hieruit,
zelf
naar
begeerte
bruikt
Ef.
komt, dan moet
als Hij
moet minder worden
blijkt,
dat hier een andere dispositie voorhanden
was; want voor het discipulaat is er natuurlijk voorbereiding geweest. Dat Johannes de Dooper niet en wel iemand als Thomas gekozen wordt, is voldoende om te doen gevoelen, dat Johannes de Dooper een andere lijn, een andere species, is. Vandaar dat Johannes ook na den doop van Jezus met zijn werk is voortgegaan. Voor velen was de Heere nog niet gekomen; aan hen moest Johannes 's
Heeren komst nog aankondigen.
Doop van
den
In
concreet-reëele keerd,
't
Was w.
z.
hem op
Jezus
de convergentie van de profetisch-ideëele en de
is
Het ideaal doopt altoos het
volkomen.
Was daarom
aan Hem, die
d.
lijn
de profetisch-ideëele
lijn,
die den
reëele, niet
omge-
doop bedienen moest
drager van het concrete optrad.
als
ideëele in Johannes iets geweest in den zin van Schiller's idealen,
dit
een hoog opgeklommen „Steigerung" van eigen wenschen, dan zou door
Woord
het vleeschgeworden
omdat Johannes de slotdrager was,
nooit de stempel kunnen gezet
zijn.
Maar
die het resultaat van geheel de ideëel-profe-
God had, nu was ook de stempel, op Jezus bij den Doop gezet, niet menschelijk, maar Goddelijk. En Jezus werd gedoopt niet doordat een deel van Johannes' geest op
tische ontwikkeling in zich resumeerde, en die zijn ideaal dus van
Jezus
doordat
viel of
de Heilige Geest
Hem
hij
(T'jifxxTcyj,>c
merk van het profetische stempel van „van boven" hoorbaar. wij
:
mantel gaf, gelijk Elia aan Elisa, maar doordat
een duive op
Hem
dat het van boven komt, zoo droeg ook dit den
te
komen, :
deze
niet alleen zichtbaar (de duive), is
als zijn
de
rWp''
voedsel
nay ;
—
Dat
is
maar ook het, wat
juist,
zelf".
zooals ook de profeten' het land zijn doorgegaan
aan hem was geene heerlijkheid
een
!
Johannes was wel een aanwijzer van Christus voor de
daarom ;
Zoon
mijn geliefde
anderen, maar de Heilige Geest voor Johannes Hij verschijnt
nederdaalde. Evenals het ken-
is,
Vandaar de stem
hierboven zeiden
zijn
als
kemelsharen
mantel
zijn
;
kleed
;
sprinkhanen en honig was ;
de woestijn
En
terwijl
als
de hemelen zich openen en de duive gezien wordt.
Johannes nu niets aanbiedt dan armoede, komt de
?5^'x
zijn
woning.
van boven,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's