Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 18
college-dictaat van een der studenten
;
;;
Locus DE Providentia.
18
verband
gebracht
voornaamste probleem)
(het
„Ons tevreden houdende, dat
haakt.
en dus soteriologisch aange-
wij leerjongens Christi zijn" hier
is
de
voorzienigheid met ons discipelschap van Christus verbonden.
Dus
de
:
Geref.
Belijdenis
en Kerk
is
onder
alle Christel. Belijdenissen en
naast den weg maar daarmee één geheel vormt. Tot volle ontplooiing is deze opvatting gekomen in het dogma der Algemeene Genade, hetwelk noch bij de Roomschen, noch bij de Lutherschen gevonden wordt. De poging om
Kerken de eenige, die
beslist uitsprak, dat de voorzienigheid niet
der zaligheid staat
menschel.
geheele
het
den
leven, natuurlijk en geestelijk, burgerlijk en kerkelijk in
voor de eigen
en
staat
ziel
door één gedachte
proces van het einheitliche bestel Gods, uitgesproken
Het
het
in
ons
is
dogma
niet te
is juist
beheerschen
te laten
als
het karakteristiek Gereformeerde,
der Gratia Communis.
doen
om
een blaam op de Luthersche Kerk
te
werpen
ze heeft deze kwestie niet met opzet willen negeeren of de beide lijnen naast
maar ze
plaatsen,
elkaar
om bekommerd,
heeft zich er niet
begin af een meer subjectief-mystieke opvatting en
Daarom vinden we
bestuur en de wetenschap over.
samenhang tusschen gezegd,
eens
overgelaten.
Volgens
geweest
de Roomsche Kerk
leer
in
de
huldigde van het
rest
aan het staats-
Luthersche landen geen
Dat
politiek en religie, theologie en wetenschap.
niet een beginsel Bij
haar
liet
staat
het
is
de Luth. maar ze hebben
bij
is,
nog
dit alles
het echter wel degelijk als beginsel gesteld.
een
leven
natuurl.
trap
lager dan het geestel.
Gods gave van het genadeleven, door de Kerk geschonken, heeft een hooger stadium te weeg gebracht, waarop het natuurl. leven niet is aangelegd en dat
nooit zou hebben kunnen voortkomen.
daaruit
Het natuurl. leven
is
een
gekomen zijn (pura naturalia) dat de mensch geroepen wordt tot de gemeenschap Gods geschiedt door een extra-potenz, erbij gekomen van buiten af. Daarom trekt de Roomsche Kerk die
planting,
al
nooit tot hoogeren toestand zou
hoogere
het
en
edele in de Kerk
;
we
vinden daar een kerkel. kunst, een
wetenschap en een leven door kerkelijke ceremoniën omgeven. Daartegen
kerkel.
protesteerde bestaan,
is
Calvinisme
het
;
het
hoogste,
ontplooiing van de potenzen,
in
dat
eens
reeds in de schepping, want „alle dingen zijn door het
Nemen we nu Christel, geloof, a.
Men
gebied
wezen
die
twee elementen
dan krijgen
we
:
de
eeuwigheid
zal
Woord gemaakt."
het algem. voorzienigheidsgeloof en het
drie richtingen.
kan het natuurl. leven ignoreeren en zich terugtrekken op het geestel.
(alle dualistische, spiritualistische ;
in
de schepping gelegd. Christus was
klooster
;
ascese)
en eschatologische secten
;
monniken-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's