Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 224
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Deo (Pars Prima.)
^06
de
in
van
wereld
gedachten,
ja,
menschen
zijn,
dompertje op
nog,
mijne
in
zijn,
ontdekt
het
overleggingen,
mijne
in
ook de dingen, die
mij
in
andere
hunne gedachtenwereld, de zedelijke wereldorde enz. dan
weg,
bewustzijn
binnenste
mijn
verder
weg.
alles
is
Bijvoorbeeld
nacht,
als
dat
Is
er een
nog wat indedroomcn. Het bewustzijn
alleen glimt het dan
zit;
den
in
vervult dus in de wereld der onzienlijke dingen dezelfde rol als de zon in de
wereld
der
verheldert, verklaart ons de dingen, doordat
ontdekt,
het
'ópxrx,
het zijn licht over de dingen doet uitgaan.
Wel opmerkelijk To'j
a-ütfjixroq ïcrrcj
de
lucifer
was,
wat de Heerc Jezus zegt in Luk. 11 34: i >i>^fvzc rr^-j k.t.'a. Eene kaars is hier hetzelfde wat zooeven
hierbij,
is
:
:f^y.A(ji.ic
s
namelijk
waardoor de dingen ontdekt worden.
middel,
het
oog opengaat, zie ik mijn lichaam. En met dat oog mijns lichaams correspondeert van binnen mijne ziel. Als ik een paard zie, dan ziet
Alleen
mijn
als
oog dat
mijn
Wie „van
het.
moet
dus
er
catiemiddel
oog
niet; in dat
zichzelven"
bijkomen;
van
mijn
is
wie
is,
dat
zelfs
maar
staroogt, ziet niets. Het
waarnemen door
het eigenlijke
is
oog
Het
oog.
maar een beeld; maar mijn bewustzijn
„opmerken"
communi-
het
de verbinding tusschen het
is
ziet
van
licht
Het uitwendige en het inwendige licht scheiden. Dat is, wat ik zooeven meende, toen
buiten en het licht van ons bewustzijn.
dus eigenlijk niet meer
zijn
't
van
sprak
ik
kaars er
is
het
als
er
b.TT'kz'jq
dan
is
ook
is
verband tusschen beide,
reëel
van vergelijking, dat
er
samenhang
mijn bewustzijn
in
is:
gelijk
mij; neen,
eene
maar
samenhang, omdat het waarnemen van een obiect door het reëele is,
een
daarbij ^voege het licht van mijn bewustzijn.
zich
tenzij
weg, dan
Maar ook
katarakt
oog,
maar symbolisch, doch
wijze
de uitwendige wereld, zoo
bewustzijn
duisterheid.
niet
bij
onmogelijk
licht Is
in
reëele
is
een
alleen
niet
Is
te
oog
wezen
ons heele
vanzelf
is
als het
^tTr'Ao'jc
is,
twee
als er
in
om
en
velletjes
op
op is (en daar past Jezus het hier speciaal op oog met éen velletje, is goed, maar anders is het
het gansche lichaam duister, dan merkt
men van
ons
in
zitten,
toe: een Trzyr^piS),
het heele lichaam
niets op.
Het zeggen:
i
^dc
zelfbewust wezen. Er
(pCic
is
in
Hem
geene
er is niets in Hem, dat niet door het Gansch anders dus dan men gewoonlijk
principale niet op zijne heiligheid,
vloedig
in
gedachte,
maar op
dat het licht strekt
de Schrift uitgesproken. Reeds
maar meer nog in Efez. 5 Tcx-j yxp To (pxvipz-jfivjoy
:
kcrriv.
In
licht
z.
van
God
is
een
Hij is
absoluut zelfbewust,
zijn
oog ontdekt wordt.
beweert, doelt hei
(f'-iü
bij
God
ten
zijn zelfbewustzijn.
om in
13: rz ^è Tra.yrx
(p'og
w.
<tkctïx, d.
want
Diezelfde
dus op, dat
ïa-rh duidt er ten principale
te
ontdekken, vinden wij over-
Luk. 11
:
34,
'c?,£yy^óiu.evx Ïitt:
vcrs
11
zooeven genoemd, t:j (putrsg (pxuspsJTxr
en 12 was gesproken van de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's