Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 329

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 329

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

§

De gevolgen

6.

De meeste

natuurlijke oorzaak.

een

materieels

iets

gift,

fijn

maar hangt

stantieels

men

verstaat

dat,

waar

verkeerde

deneerd

de

voort

ziel

te zijn

is

op zich

Daarom

komt).

bij

ze

;

is

het

Om

nu

hebben velen en ook Böhl aldus gere-

gaan,

te

daar inhaerens

is

nooit iets sub-

is

aan een substraat gebonden. Onder substraat

de concupiscentia zondig

zou

ze

;

De zonde

niet.

verklaren als per traducem overgegaan.

te

tegen

begrip

Waarom

:

Dat mag

het accidens als contingent

ook verkeerd de erfzonde dit

lieden meenen, dat het zondegif een bacillus,

is.

zijn altijd

79

B. In Gencsi.

aan een substraat (lang en klein

altijd

ondenkbaar, maar

zelf

der zonde.

dus

is

Ze komt vanzelf

zijn ?

Geef

iets.

ik

dus

uit

de

toe, dat

ook erkennen, dat de zonde een subMaar aldus verwart men het positieve karakter der zonde stantie in mij is. met de substantie en om het laatste te loochenen, wordt ook het eerste zonde

concupiscentia

dan moet

is,

ik

ontkent.

Men kan

de

zonde voorstellen

want

substantieel,

er

werking,

dat het bloed, afgeleid van

werken.

Maar men kan ook zeggen vonken

electrische

electrische batterij

verbonden

koud en levenloos.

Zoo nu

rechtheid slechts

vóór den

omdat

het

doordat

vliegen,

val

;

op

Er

ziet)

is

te

daar een ijzeren stang, waarvan

ik

dien draad door, dan wordt de stang

Böhl zich den mensch voor

was de mensch een

zich zelf

niet

door middel van een draad met een

zij

Knip

is.

stelt

is

;

normalen weg, bedervend begint

zijn :

zij

;

maar behalve een negaheeft zij ook de positieve

ingekomen

men

belemmeren, dat

werking (het

tieve

de ontsteking van het oog

als

niets stoffelijks

is

in

den staat der

neutraal

iets,

dat

met God verbonden was, gerechtigheid had. Toen de zonde

in hem te werken, Maar evenmin als de stang, omdat zij geen vonken meer spat, daarom kwaad of slecht is geworden evenmin is dit het geval bij den mensch hij vuurt niet meer. Zoo komen wij tot de leer der

den draad doorgeknipt had, hield de gerechtigheid Gods op

kwam

en

carentia

er

justitiae.

;

;

pura naturalia.

De Roomsche Kerk

vóór den val er

leerde, dat reeds

strijd

bestond tusschen

vleesch en geest; en dat de gerechtigheid als een „meteg" of beugel gegeven

was om vleesch en den val

bij

in

;

geest

in

bedwang

daardoor ontstond er

den mensch, werd slechts

te

strijd

tijdelijk

houden.

Die gerechtigheid ging

en dat

de concupiscentia.

is

bedwongen door de

justitia

en

is

Ze

weg ligt

derhalve

geen zonde.

Deze voorstelling ook

alleen

steeds

dat

is

door de Gereformeerden steeds bestreden. Böhl kan dan

Melanchton en Zwingli voor

zijn

gevoelen aanhalen.

Calvijn leerde iets

daarvan

Carentia justitiae ponit contrarium) zeggen ? Dat

God den

„carentia

justitiae

ponit

contrarium".

Böhl begint

toe te geven in zijn Dogmatiek.

Wat

wil dit

(n.1.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 329

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's