Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 456
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE CreatiOne.
4Ó
wordt gewezen op het diepzondige van de menschvergoding,
gemaakt
alles
Dan Openb. 4:11: en
de
wil zijn
en
zij,
waardig
ontvangen de heerlijkheid
te
dingen geschapen, en door
alle
Hier wordt
omdat
God,
Uw
het geschapene opgeroepen
al
14 is
Hem
„Vreest God, en geeft
7:
:
gekomen
Hij
alle
nog
dit
want de
heerlijkheid,
en aanbidt Hem, Die den hemel en de aarde,
;
en de zee, en de fonteinen der wateren gemaakt heeft." dat
God
door
Gods.
Openb.
Zijns oordeels
ure
zijt
!
geschapen."
zijn zij
tot verheerlijking
Eindelijk
Heere
„Gij,
de kracht, want Gij hebt
en
eer,
wijl
is.
dingen
Hier
ook het recht
schiep,
is
de gedachte,
heeft alle dingen te
oordeelen.
Hieraan
V.
zij
De Schepping religie. De
als
der
toegevoegd
zoodanig
religie
rechtstreeksche
het
is
zoowel de daaruit voortvloeiende verplichtingen Daarbij
troostingen.
de
andere
als
En op welke andere wijze nu ook
zijde.
Er
alleen
is
ware
de
dus
tusschen
relatie
wat
anderzijds
stoffelijk
den anderen kant
stof,
men God
als
religie,
Daarentegen
materieels.
wat
Heb
nu
dan kan
ik
de geest
óf
zijn
danken, of de stof aan den geest, of beide
te
eerste
het
In
geval,
wanneer geest
Dan
maar puur materialisme.
religie
uit
We
absoluten
in
nu
is
hebben zin
en
eenen kant geest en aan
ontstaan aan de stof hebben
zijn
stof
eeuwig.
heb
is,
denken
is
is
den
Hem
In
materieele.
het
geestelijk
aan
religie vernietigd.
Geest aanbidt.
als
onze wereld
is
eenerzijds is.
met
hart
bestaan van de
het
wereld verklaard wordt, altoos wordt daarbij het begrip der
niets
ons
en
de daarin besloten ver-
twee termen, God aan de eene en wij aan
steeds
zijn
postulaat van de idee
God
de verhouding tusschen
is
ik
natuurlijk
niets
dan
een
zijn,
heb
ik
geen
uitzweeten
van de hersenklieren. het
In
De dat
Negeer het
en
dan
ik
de
van de zelf
stof
die
is
Alleen
laat
vermijden,
stof
ik
geest naast elkaar,
twee samensmelten, dan
die
voor mij weg.
en
En
eindelijk,
negeer
leerende met Fichte, dat de stof
weer de
God.
eeuwig
een
religie verloren,
Hoe men ook
zoekt,
de gedachte, dat de
stof
eeuwig
stof en geest.
oorsprong dankt aan den geest, anders gezegd
creatie,
religie stof,
beide
als
mogelijkheid, die voor het religieuze besef kan ontstaan, zijn
dualisme te is
echter,
Het tweegodendom van
eenige
de
geval
laatste
dualisme.
want hier
óf
is
noch
maar
ik
ook
wat
de wil
is
ik,
om
de
realiteit
niet bestaat,
zelf niet, óf ik
combinatie,
dus,
creatie.
pantheïsme
krijg ik
ik idealistisch
het niet-Ik,
dan ben
baat
:
ben
noch negatie.
haar ontstaan aan den geest dankt, dus de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's