Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 475

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 475

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd

§

De Pado

5.

Mediatoris, niet als dwangbevel, het

pactum

samen en

Salutis.

maar

81

als foederale actie,

en alzoo komt

Foederaal willen Vader, Zoon en Heilige Geest

salutis op.

elk voor Zich

den triomf over de zonde,

d.

i.

de overwinning

van wat zich

als

willen, ligt in

de oorspronkelijke foederale bestaanswijze van het Goden hetgeen onderscheidenlijk tot dien einde door den

Wezen

delijke

Vader,

God

over

blijft

stelt.

De

grond, dat Ze dit

:

Zoon en den Heiligen Geest

den

worden,

niet-God tegen

zijn

ten dezen staat verricht te

foederale eenheid vinden

aan de drie personen gemeen

is.

Wat nu

in

het opus exeuns, dat

onderscheidenlijk door Vader

Zoon en Heiligen Geest op Zich wordt genomen, rust niet op willekeurige verdeeling, maar op het onderscheid, dat tusschen Vader, Zoon en

Heiligen

Geest

het

in

Goddelijk

Wezen

zelf bestaat

en dat niet

alleen in de herschepping

maar evenzoo reeds in de schepping uitkwam. Dientengevolge kan het pactum salutis nooit alleen de twee, maar moet het altoos de drie personen insluiten.

twee mogelijkheden

:

met

of

En ook, overmits het decretum geen zonder zonde, maar slechts één te komen

die met zonde, kent, treedt dit pactum niet eerst na den val maar gaat tot in de eeuwigheid terug en vormt het uitgangspunt voor geheel het decrelum salutis. En gaat het pactum salutis alzoo tot realiteit, in,

achter den val en tot in het decretum terug, dan volgt hieruit eo ipso, dat de uitvoering ervan begon terstond na den val, en dat een opschorting hiervan tot op de ure der vleeschwording ondenkbaar is.

Met

het

oog op de Heilige

Schrift

verbondsrelatie in het Goddelijk

quod ad salutem ons

in

het dus niet de vraag of deze

Wezen zoowel quod ad

Trinitatem als

volledige terminologie geopenbaard

alleen of de verhouding van Vader,

is,

Zoon en Heiligen Geest én op

maar zich-

quod ad opus

èn

zelf

is

salutis aldus in de Schrift voorkomt, dat ze de verbondsidee door volle en zuivere uitdrukking tot haar recht komt. Nader, wat het pactum salutis betreft, of we terstond na

alleen

den

in

val

Geest

deze

foederale

ontwaren,

altook

samenwerking van Vader, Zoon en Heiligen waar de Zoon vleesch wordt eerst in de

of,

en straks in de realiteit. Zijn verhouding daarbij tot den Vader den Heiligen Geest ook dien bizonderen vorm aanneemt, die van het ectypisch verbond forma humana onafscheidelijk is. idee

en

Toelichting.

Deze paragraaf is een poging om de heele quaestie van het pactum salutis, die nog altijd zoo hangt en nog nooit helder is geworden, zóó te construeeren, dat

men de

y.yxyy.ri

ervan

inzie.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 475

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

PDF Bekijken