Dictaten dogmatiek. Locus de Sacra Scriptura, Creatione, Creaturis - pagina 452
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE Creatione.
36
we
bespreken
punt
dit
Adam
Scheppingsverhaal
het
geloofsartikel
eerste
het
om
geloof
Schepper des hemels en der aarde"
Op
is
er
nog
daaruit
meetaf bekend
op gewezen, Zonder
geweest.
is
God den Vader,
in
den Almachtige,
geen belijdenis denkbaar. dat dit verhaal aan
niet,
Adam ook
Maar voor de
breedte en in dezen vorm moet zijn gegeven.
in al zijn
religie
noodig de kennis van de verhouding der verschillende deelen van de
ook
is
volgt
echter
zichzelf
er
vast te houden aan de overtuiging, dat
van
reeds
„Ik
:
Maar nu reeds moet
nader.
straks
dat de geheele Schrift er toe leidt
Dus moet reeds aan Adam geopenbaard zijn geweest, hoe het bij de Schepping is toegegaan. En die openbaring is daarna door Voor het zuiver bewaard traditie medegedeeld en die traditie voortgeplant. Negen honderd blijven deze traditie bestond alle kans door de longaevitas. schepping
tot
en
jaren
dertig
elkaar.
Adam
is
zuiveren vorm
lijk
drager der
zelf
door het
Mozes
tot
werd de
teboekstelling is
kunnen
Er
staan
ons los
deelingen
door de
wordt nog aannemelijker
traditie
hebben
doen.
te
van ten Kate
Maar deze
beide
Nu
Maar
bij
de
zou de openbaring
als
moet
voorstelling
Scheppingsverhaal
het
n.1.
beslist
worden
die geen visioenen
dingen,
Adam
dat metterdaad oorspronkelijk aan
en de traditie
longaevitas
zijn
Genesis
1
2.
vinden
mede-
overgeplant, en dat
Mozes
zijn,
heeft
heeft gescheiden.
een verhaal, dat voortloopt tot aan het vierde vers
Dat eerste verhaal kenmerkt zich door de enkele benaming
Het tweede
namen
we
reeds mede-
dat deze
Schepping der wereld gedaan
de
ware en het valsche daarin onder Geestesleiding vaneen Thans komen we tot de twee verhalen.
van Caput
te
geweest.
in
dus,
betreffende
D\i^N.
de
tame-
maar uitspraken van God tot den mensch. Nu zijn er ook in uitspraken mogelijk, maar dat meent ten Kate niet. Hij wil maken van het historisch verhaal. En daarmee vervalt de certitudo.
concludeeren
In
in
wel
deelingen
b.
Dit
kan dus
zijn,
visioenen
het
we met
voorstelling,
in visioen zijn
verworpen.
gekomen.
zijn
traditie
schrijver onder Geestesdrijvingtot juiste schifting geleid.
nog een andere
aan Mozes
We
De
dat er twee verhalen zijn van verschillende type. Die twee ver-
feit,
schillende stukken bewijzen, dat
Er
In die traditie ligt juist
traditie.
voor die anders zoo vreemde longaevitas.
avkyy.'ri
D\~;^x
daarentegen nln\
Dit
men gemeend
dit
beginnende
woord
hfdst.
2
:
tweede begint dus met het
tweede stuk
moeten opvatten, omdat het begint met
§lechts de vraag, of dit
bij
ziet
als te
4 heeft telkens de vers
:
nnhn
n^N
een tweede Scheppingsverhaal
spreken van
op wat achter
ligt,
of
mn!^in.
op wat
Nu er
is
het
vóór
ligt.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 776 Pagina's