Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 576

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 576

college-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

!

Locus DE Christo (Pars Prima).

28

tweede persoon der Drieëenheid had afleggen,

noch overgeven aan

bedoeld,

dan

het

de

is

gegeven

de Só^x,

waarvan Joh.

die in het besluit lag

;

1

God

die majesteit kan Hij als

Maar

hier

wordt

nooit

niets anders

14 zegt, dat wij haar sB-exa-a^ueB-x

:

die in de Messiaswaardigheid van eeuwigheid aan den

Ji^'^.,

is

want

;

zijne uitverkorenen.

;

;

Zoon

op aarde

die Christus heeft afgelegd, toen Hij

verscheen; die de Apostelen hebben gezien, ja getast met hunne handen, I Joh. vv. I Petri 1 1 1 20 staat van den Christus d. i. van den Messias (want

:

2''e

de

:

persoon

de Drieëenheid heeft geen

uit

dat Hij

y-lu/.),

is

voorgekend voor

de grondlegging der wereld.

Nu Rom.

16

:

26 opslaande, begrijpen

dachte weergeeft, als een

heeft

juu(TTr;pcoy

larisme.

voor

heil

is

nooit

einddoel

maar middel

volkeren uitstroomen zou

alle

2e dat Israël

gesubsumeerd

is

in

Er

is

(c^V

in

't

is

;

en

particu-

de bedding, waardoor het

;

rx

'^rkvrx

Christus en

opheffing van

1^

van

hier sprake

geweest, maar thans geopenbaard

Paulus steeds twee zijden:

bij

was

Israël

hoe de Apostel hier dezelfde ge-

wij,

het niet met zoovele woorden.

dat altijd verborgen

/u.ocrTr,ptoy

dit

is

ïByr, yuuipia-BhTzc)

Hem

;

(pxvzp'^Bdc.

Zoo opgevat voelt men, dat deze leer de doodsteek is voor 't Chiliasme, voelt men waarom onze vaderen zulk een afschuw hadden van het Chiliasme en hoe het alleen uit de verkeerde opvoeding en de neiging van het Réveil te verklaren

dat een overigens zoo uitnemend

is,

hangen

De

bleef.

worden en nog

fout

het

wij de

Da Costa aan deze

als

Het vergeet, dat

wil.

Israël

voorstelling

het Israël niet kwijt kan

dat

is,

eeuwige beteekenis van

waar gezegd wordt, dat

blijkt,

man

Chiliasme

weer een Jodenrijk

altijd

was (gaarne erkennen Openb.

van

Israël

Israël, gelijk

een phase

ook

uit

de

hierboven eene eereplaats onder de

volkeren krijgen zal) en houdt er eene voorstelling op na, alsof Israël nu wel

was gevallen en

toevallig uiteen

de

in

volheid

der

waarvan Christus

tijden als

verstrooid onder de Heidenen maar dat eens weer een joodsch koninkrijk zal worden opgericht, ;

joodsch vorst aan het hoofd

zal staan.

En toch

is

dit

de duidelijke weerspreking van de beteekenis, die de Schrift aan Christus' komst hecht

Christus

;

Hem, wat

wien

uit

Hem

in

Jezus),

maar

was

moet

zelf verschijnt,

Israël

was,

het Verbond, Israël de uitstraling Israël

wegvallen.

was en geweest uit

Hij draagt

Israël

De is.

als

en waar Christus dus

Wel

zeide Christus, dat het beginsel,

moest geboren worden (waarom ook de naam

ook den naam Christus

;

Hij

En evenals de schaduw wegvalt, waar de persoon weg,

;

volkeren moeten thans opzien naar

is

zelf

ook voor de Heidenen. komt, zoo valt ook

Israël

Daarom moeten wij zorgen, dat wij het Chrisgaaan „Judaisiren". De Schotsche Kerk te Amsterdam, die, of-

de Christus verschijnt.

tendom

niet

schoon

zij

doolpaden

tot

een harer vaders Dr. Schwarz had, ook op deze Chiliastische

werpt zich thans in de handen der Ethischen, omdat deze voor de Chiliastische dweeperijen een plaats openlaten, en stoot de gereformeerde broederen af. Ziedaar de resultaten van dit drijven

De liasme

verliep,

quaestie van drijft,

't

Chiliasme grijpt diep

in

't

wezen der zaken; wie

verwerpt den Raad Gods en miskent Israëls verhouding

het Chitot

den

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 576

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's