Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 542
college-dictaat van een der studenten
:
LOCUS DE FOEDERE.
148
de
oog houdende
het
in
rechtvaardig
zijn.
voor God, en dan gold het woord
ziel
Er
:
Maar daarnaast was is
niemand, die goed
hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods.
doet. Allen
Dat
men
en voor die kon
iustitia civilis,
de stand der
zal
men twee dingen
begrijpen. Vooreerst het Fari-
zeïsme. Die Parizeen waren geen slechte menschen. Integendeel, heele notabele
waarvoor men
lui,
hoed zou afnemen. Maar ook
zijn
De
Jezus er zoo diep tegen getoornd heeft.
potenz ontwikkelde
iustitia civilis
zal
men nu
van
volkomen verzoening door
de
door nu eens
ze,
verhoogen, wel zalig
te
zoeken de zaligheid
Door
dat
in
heel
den
niet in
iustitia
lag
civilis.
gaf,
weg van
't
genade, maar
men dan plus
Hem was
het
Hem
de
interpretatie
te spitsen,
in dien
van de verdienste.
dille
dat
Door
is.
En
bij
tien
geboden, ook
ten
van
niet enkel
aan de tien
als
op Sinai denke tien
geboden
geboden plus de
ceremonieele wetgeving, maar aan dat heele Israëlitische
leven, gelijk dat uit den dekaloog als
leven, en
die interpretatie
die wetgeving
burgerlijke
een
most de
Daarin nu
Werkverbond, de vraag, hoe Sinai
het
verklaren
te
wetgeving, noch ook enkel aan de
heeft
zijn
Daarom komt Jezus op tegen
aan de
de
men van
en den komijn.
niet alleen
plus
Het
ten leste uitwerpen.
zondigden ze diep.
verschijnsel
burgerlijke
Ze
genoeg,
niet
der Mozaïsche wet.
komt nu de quaestie van
Daarbij
iustitia civilis
op dat streven naar een hooger exponent
moest ook geschieden van de
de farizeesche
historisch
en het terrein
de positie der Farizeën. Ze
is
de loochening van heel Gods genadewerk.
de wet toe
hoogere
doen moesten ze dus ook wel de komst van den Messias voor
te
„Gij vertient dille en komijn," ziet juist
van
waarom
Die twee niet uiteen houdende,
Christus.
overbodig verklaren, en toen Hij toch kwam.
tienden
realiteit
hooge mate den exponent der
kunnen worden. Dat
te
in
zagen ze aan voor gerechtigheid voor God.
Ze zagen geen onderscheid tusschen de half-symbolische dachten
vatten,
rechtvaardigheid voor de
centrum
uitstraalt.
Wat
is
nu die wet?
dubbele bedoeling, ten eerste voor het dramatisch-symbolische
tweede voor het leven der uitverkorenen.
In het paradijs
wordt
het beginsel van orde en regel den mensch ingeschapen. Door de zonde gaat Nu komt hetzelfde het te loor, wordt het althans vervalscht en verduisterd. beginsel op Sinai uitwendig voor hem te staan met Goddelijke autoriteit. God is Kxz/ó)i/, het ordenend en regelend beginsel. Waar dus de volle gemeenschap
met God
in
het
hart
wet onnoodig. Maar
gevonden wordt, daar
als
het niet genoeg, als er gezegd wordt:
een uitwendige uitwerking
de tien geboden
is
die
ook genoegzaam en een
nu de wet uitwendig voor den zondaar treedt, dan
zijn.
„Heb God
Zooals een
lief",
maar dan moet
er
ook
wortel, stam en takken heeft,
stammen, die saam de kroon vormen. Maar die
zoo
zijn
tien
geboden worden verder weer toegepast
tien
boom
is
in
de burgerlijke wetten, gegeven
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's