Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 542

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 542

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

:

LOCUS DE FOEDERE.

148

de

oog houdende

het

in

rechtvaardig

zijn.

voor God, en dan gold het woord

ziel

Er

:

Maar daarnaast was is

niemand, die goed

hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods.

doet. Allen

Dat

men

en voor die kon

iustitia civilis,

de stand der

zal

men twee dingen

begrijpen. Vooreerst het Fari-

zeïsme. Die Parizeen waren geen slechte menschen. Integendeel, heele notabele

waarvoor men

lui,

hoed zou afnemen. Maar ook

zijn

De

Jezus er zoo diep tegen getoornd heeft.

potenz ontwikkelde

iustitia civilis

zal

men nu

van

volkomen verzoening door

de

door nu eens

ze,

verhoogen, wel zalig

te

zoeken de zaligheid

Door

dat

in

heel

den

niet in

iustitia

lag

civilis.

gaf,

weg van

't

genade, maar

men dan plus

Hem was

het

Hem

de

interpretatie

te spitsen,

in dien

van de verdienste.

dille

dat

Door

is.

En

bij

tien

geboden, ook

ten

van

niet enkel

aan de tien

als

op Sinai denke tien

geboden

geboden plus de

ceremonieele wetgeving, maar aan dat heele Israëlitische

leven, gelijk dat uit den dekaloog als

leven, en

die interpretatie

die wetgeving

burgerlijke

een

most de

Daarin nu

Werkverbond, de vraag, hoe Sinai

het

verklaren

te

wetgeving, noch ook enkel aan de

heeft

zijn

Daarom komt Jezus op tegen

aan de

de

men van

en den komijn.

niet alleen

plus

Het

ten leste uitwerpen.

zondigden ze diep.

verschijnsel

burgerlijke

Ze

genoeg,

niet

der Mozaïsche wet.

komt nu de quaestie van

Daarbij

iustitia civilis

op dat streven naar een hooger exponent

moest ook geschieden van de

de farizeesche

historisch

en het terrein

de positie der Farizeën. Ze

is

de loochening van heel Gods genadewerk.

de wet toe

hoogere

doen moesten ze dus ook wel de komst van den Messias voor

te

„Gij vertient dille en komijn," ziet juist

van

waarom

Die twee niet uiteen houdende,

Christus.

overbodig verklaren, en toen Hij toch kwam.

tienden

realiteit

hooge mate den exponent der

kunnen worden. Dat

te

in

zagen ze aan voor gerechtigheid voor God.

Ze zagen geen onderscheid tusschen de half-symbolische dachten

vatten,

rechtvaardigheid voor de

centrum

uitstraalt.

Wat

is

nu die wet?

dubbele bedoeling, ten eerste voor het dramatisch-symbolische

tweede voor het leven der uitverkorenen.

In het paradijs

wordt

het beginsel van orde en regel den mensch ingeschapen. Door de zonde gaat Nu komt hetzelfde het te loor, wordt het althans vervalscht en verduisterd. beginsel op Sinai uitwendig voor hem te staan met Goddelijke autoriteit. God is Kxz/ó)i/, het ordenend en regelend beginsel. Waar dus de volle gemeenschap

met God

in

het

hart

wet onnoodig. Maar

gevonden wordt, daar

als

het niet genoeg, als er gezegd wordt:

een uitwendige uitwerking

de tien geboden

is

die

ook genoegzaam en een

nu de wet uitwendig voor den zondaar treedt, dan

zijn.

„Heb God

Zooals een

lief",

maar dan moet

er

ook

wortel, stam en takken heeft,

stammen, die saam de kroon vormen. Maar die

zoo

zijn

tien

geboden worden verder weer toegepast

tien

boom

is

in

de burgerlijke wetten, gegeven

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 542

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's