Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 24
college-dictaat van een der studenten
:
LOCUS DE Providentia.
24 hing
Dit
de H.
naar
Schrift.
zeide nu
hij
overbrengen
:
de voorrede
in
1637),
waar
N.
het
stramien
volgorde
rische
diepere
de
dat
der
weg
de
in
Men kan
door de
drop op de wateren daar
zonde
komt
niet uit
tot
bedorven
dan een poging
is
maken met de
om
het philo-
Hierin nu
ligt
weer de
het standpunt innemen van te beweren,
bedorven
is
als
en dat nu de genade Gods, de
een vreemd element, als een olie-
krijgt
men een dualisme
eenerzijds
:
anderzijds het heilig terrein, nieuw inge-
men van de philosophie
de wedergeboorte, de genade op maar
verworpen
het
heeft dus niets te
plaats te stellen.
n.1.
wereld,
dat standpunt nu wil
leven.
natuurl.
op en zegt
tegen
principieel
ze
de doorgaande opvatting van het Leger des Heils, de Anabapt.
is
Op
we
de Dogmatiek en daarvoor de histo-
uit
kwam. Dan
bij
bedorven
onverzoende,
enz.
met
de verhouding van het Oude en Nieuwe
trekken
te
Schrift
richting.
wereld
bracht. Dit
:
het bloed van Christus.
N. Testament der Statenvertaling (^folio-uitgave
tot het
Testament en
wedergeboorte, de verzoening, de Kerk
de
een verbond voor
van het verschil tusschen de Gereformeerde en de Method.-
kwestie
Arminiaansche
in
Wanneer men omtrent de Verbondstheologie en heldere uiteenzetting wil lezen, zoo kan men die
Verbond behandeld wordt. Die verbondsleer Foeder.-th. van Coccejus, welke niet anders sophische
tell<ens
Testament
N.
Dogmatiek.
onzer vaderen een korte
vinden
l<omt
Schrift
het
eindelijk
zooals ze in de H, Schrift gegeven worden, moeten
de
in
de H.
In
de inrichting
bij
regelen naar de philosophische begrippen maar
te
niet
Abraham, Mozes en
Maar
saam met de diepere gedachte om
Coccejus
bij
Dogmatiek zich
der
:
wel
De is
Geref.
de wereld
niets weten,
want
die
uit het
denken, behoorende
belijdenis
komt daar echter
in
zonde verzonken en diep
maar het heil bestaat niet daarin, dat er een nieuwe wereld wordt maar dat de genade Gods die oude wereld herschept, heiligt en
ingeschapen
opvoert, zelfs tot hooger stadium.
Volgens de eerste opvatting
is
de
genade dus
iets
nieuws
;
volgens de
Gereform. de herstelling van het bedorvene, de heiliging van het ontheiligde,
de verheerlijking van wat onder den vloek
De Gereform. zeggen dus het geheel der
denken moeten
we
bij
in
takken. Dit
in
;
maar
het systcma, het essentieel bestaan der dingen nagaat,
de Dogmatiek vragen naar de eischen, door het philos. denken
Daarom gaat men
meer opvatten
lag.
ook de Dogmatiek en de theologie behoort
wetenschappen en moet dus naar de regelen van het menschel. worden en wijl dit bij het verklaren der dingen niet het
behandeld
historisch proces
gesteld.
:
als
een
in
den laatsten
organisme,
uit
tijd
de dogmatiek hoe langer zoo
éen gedachte opgekomen en gespreid
beginsel kan echter verschillend
worden opgevat en tegenover
elkaar staan de Christocentrische, Anthropocentrische en theocentrische opvatting
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's