Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 336
college-dictaat van een der studenten
:
LOCUS DE PECCATO.
86
Dan
was.
dood,
is
gebrand
nog wel, maar afgekapt en verzwakt. En daar
ze er dus
verdorven
en
verstorven
Neen, zeiden
:
een gerechtigheid geweest
heeft, dat er
Rome
duisternis veranderd",
in
tegenover stelde
onze Kerk
Confessie
als
hang
lezen,
ook
waar, dat na den val
Hier
wij
in
XIV der
strijd
met
Art.
dat
tweemaal
Want
is,
daar-
;
wij steeds de
scheen de samen-
al
plaats. is
der nature nog overgebleven
is,
en IV § 4 zegt
111
:
originalis
;
Quo modo
p
e
Maar
zelfde beeld
dit wordt opgelost, maar voor een andere
terwijl hier
gehandeld wordt over het lumen naturae, wat
cc at u
ingewikkelde
Confessie.
't
de Confessie Art. XIV wordt bedoeld het lumen
quaesties uitvoeriger besproken
meest
klein lichtje
is,
in
van nature afgescheiden van de zonde
^
licht
volgt terstond na
„Wel
1618, Leerr. Hfdst.
een mensch eenig
bedenken,
zaak gebruikt wordt. justitiae
zijn
alles
het licht, dat in ons
Zoo moeten
duisternis.
onze
behoudt eenige kennisse van God, van de natuurlijke dingen, ....
schijnbaar
is
wanneer
al
nog een
er brandt
:
is
„overmits" op
dit
De Synode van Dordrecht hij
zei
alles
:
Daarom
is.
„overmits
:
;
wij zien, dat er een vuur
geschreven tegen Rome, en dan
eerst onduidelijk
waardoor
kunnen
zijn
meer van over
ze, er is niets
alleen
;
vermelden der kleine overblijfselen
het is
is
tegen opgekomen
vaderen
m
in
worden
or
den mensch
bij
Later zullen deze
inzit.
Liberum Arbitrium.
't
iginale p
r o
p ag at ur?
Dit
is
quaesties; voorop laten wij gaan de definitie
uit
een der Alsted
:
Quaestiones Theologicae Cap. XVIII quaestio 25 pag. 128. Dei
„Justa
imputatione
et
ordinaria lege generationis
Deus negat gratiam suam atque
cui
;
cum primum anima Adamo,
infunditur corpori, a parentibus tracto, exsistit persona rea in
rationalis
ita
ob primaevam apostasiam
exsistit in
homine corruptio."
Om
een conclusie
tot
te
komen
zullen wij eerst hetgeen vroeger
bewezen
is,
recapituleeren
De mensch moet
Ie
den
;
dat heeft
niet uit
dichotomisch
dichotomisch, niet trichotomisch onderscheiden worin
de compositio van
de
ziel,
noch de
ziel
dien zin, alsof de ziel ons ik zou ziel
en lichaam het ik ontstaat.
wordt dus dichotomisch verdeeld. 2e
maar
het lichaam,
ik
heb
ziel
zijn,
maar zoo,
Niet het lichaam
en lichaam.
Het
ik
—
de bijeenkomst van ziel en lichaam op zich zelf doet den peisoon maar de daad, waardoor lichaam en ziel samenkomen en waardoor God een persoon doet ontstaan, is de wondere scheppingsdaad Gods. Gen. 2: 7. 3e Generatio is de organische verbinding, waardoor een mensch zich verNiet
ontstaan
;
bonden gevoelt met andere menschen
;
generatio
is
dus de verbindingsband
tusschen den mensch en de menschheid. 4e
De
ziel
ontstaat
niet
per
traducem
maar per creationem.
Dat
is
d^
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's