Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 439
college-dictaat van een der studenten
HOOFDSTUK
I.
Het dogma de Sancta
Trinitate.
ter voorkoming van misverstand. en drie éen?" Dat is de gewone aan de beteekenis van dit dogma.
Vooraf gaan enkele inleidende opmerkingen, A.
„Hoe kan éen drie
1.
obiectie van degenen, die
vreemd
zijn zijn
door de kerk van Christus beleden, dat éen drie of drie éen is. Het dogma van de Heilige Drieëenheid is nooit in dien zin bedoeld of verklaard. thans bezighoudt, in Elke opmerking van dien aard raakt het dogma, dat ons Nooit
is
minst
het
niet.
Als ik zeg, dat drie niet éen kan wezen, dan bedoel
een drietal van gelijke zelfstandigheden
niet
kan
zijn
ik,
dat
éene zoodanige zelfstan-
eene waarheid, waar wij aan vast moeten houden en waar wij eigenlijk drie nooit over heen moeten glippen, zeggende, dat in de Drieëenheid Want de vraag, of drie ooit éen zou kunnen zijn, raakt den gelijk éen is. van ons menschelijk denken. Toe te geven, dat éen drie kan wezen,
Dat
digheid.
is
grondslag is
heel dat
denken omver
tegenover
steeds
tioneele concessies
de
mis.
zegen
Deum."
werpen.
Met name de gereformeerden hebben
priesters,
hoewel
Daartegenover
Met
er
Rome streng op gestaan, dat het verstand nooit zulke irraaan het geloof mag doen. Denk maar aan den strijd over
De Roomsche kerk aanvaardt
des
wordt.
te
in
dit irrationeele,
dat het brood na den
niets veranderend, het lichaam
zeiden onze gereformeerden
die absurditeit, zoo zeiden
zij,
:
„Irrationale
van Christus
non cadit
in
lag heel ons denken en bewustzijn
ondersteboven geworpen. Want wel beriepen de Roomschen zich dan op de almacht Gods, waaraan zin is door Trimen, zoo zeiden ze, geene perken mocht stellen. En in dien dat in verdedigd, wel ook almacht, Gods theïsten, met eenzelfde beroep op de men Als foutl eene welk Maar het Goddelijke wezen drie gelijk éen is. menons hoe almacht Gods gebruikt bij irrationeele dingen, dan vergeet men,
ons denken rust op en ingeklemd zit in vaste gegevens, waar zijn, niet iets niet uit kunnen, en dat die gegevens niet onze verzinning maar dat zij vastgesteld, wierd conventie bij uit onszelf is opgekomen of
schelijk bewustzijn en
wij
dat
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's