Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 180
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE MAGISTRATU.
152
genoegzaam
niet
maar
is,
om
opgelegde verplichting
Men kan op grond van gemaakt
die een plan
ge
dan zoo iemand toch van
gebied
om
een hnis in
is
te
bouwen,
b. v.
zeggen
met de eischen van
strijd
gang, dan gevoelt
zijn
schoone de
het
gehoorzamen.
de aesthetisch-architectonische wetten tegen iemand,
heeft
bouwen, want het
niet
voleindigd wordt door de aan den mensch
eerst
die ordinantie te
ordinantie,
hij
den plicht
God
die
niet,
Maar gaat het
Op
gehoorzamen.
gaf, te
„De gustibus
disputandum", zegt de wereld en zet daarmede het goddelijk karakter
est
van de aesthetica
op
zooals
alsof Hij, die het
en
wil
hij
daarmede ook
plicht
mensch
alsof ieder
zij,
zijn ordinantie
niet
men den
voelt
zoo moogt
om ook op
aesthetisch gebied wordt tegenwoordig die plicht niet verstaan.
non
:
stijl.
schoon
de wereld schonk,
voor dat schoon
gehoorzaamheid
tot
zich het schoon kan scheppen, in
beter,
stelde.
In
gelijktijdig
de rekenkunde
want anders maakt men
fouten.
Er
onderscheid tusschen ordinantie en de verplichting (obligo)
is
Zoo kan eene vereeniging een nu
b.v.
lid
is
ook
juist
in zijn
houden
maar
;
zijn
eerst vast, als niet alleen ons
als
in
derde
Welnu, en
obligo
dit
dit
zelf
tot
men
dus de souvereiniteit Gods
bewustheid en ordinantie gegeven
vloeit
te
voort
niet
om Gods
zijn
den mensch gekomen
gefundeerd,
schepping
ligt
is,
opgelegd
is
maar
om
de
volgen. uit
de ordinantie, maar alleen
uit
het
geloof aan het obligo, den plicht ons opgelegd, de verplichting
waaronder we geboren naderhand
Zoo
ook aan het creatuur een obligo
plaats
van Godswege gestelde ordinantie' op geloof
ze nu naar den eisch der aesthetica
gemaakt, dan bestaat er van Godswege een obligo, dat eigen vereeniging volgt.
dan
de
zijn,
van een ander gezelschap, dan bestaat voor hem geen obligo
die bepalingen te
ontworpen, die
Wanneer
een zang- en muziekgezelschap die ordinantien goed gesteld
in
en iemand
om
tot ordinantie.
aantal statutaire bepalingen maken.
want Adam
kan alleen
uit
of
ordinantie te gehoorzamen,
van buiten
af,
maar
met geloof geschapen.
is
overweldiging voortkomen of
is
in
is
niet pas
de schepping
Een ordinantie na de uit
contract
;
dan had
God öf den mensch, die tegen Zijn ordinantie handelde moeten dwingen en hem met geweld Zijn ordinantie opleggen óf met den mensch een contract moeten sluiten. Maar dan zou het obligo zijn oorsprong en grond in dat geweld echter
of
contract
waarbij
gevonden hebben, en derhalve slechts een uitwendig obligo
ieder
het
recht
contract op te zeggen.
daemonische wereld. er
tegen
verzetten,
geen obligo
zijn,
Bij
behoudt zich Dit
hen
te onttrekken
was de opvatting van is
de
zijn,
aan het geweld of het
het obligo
fout, dat ze het obligo niet
bij
Satan en de
gevoelen en zich
waar God het wil doen gelden. Daarom kan er anders duurzaam en verbindend is, dan in de schep-
dat in zich zelf
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's