Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 274
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Deo (Pars Prima.)
256 3
Jeremia
In
4
:
lezen
:nns ny:
wij
^nx
c^hit
"^ >nx"iip
nnyD
Hier heb-
H)hr\
weer een ander begrip: De Vader is het, de die leiding geeft aan 9 komt de Vader weer in eene andere betrekking In Jeremia 31 voor, namelijk als degene, tot wien het afgedoolde, maar door ellende geleerde en met geween teruggekeerde kind zijne toevlucht neemt, zeker zijnde, dat het afdoenden raad en algeheele hulp zal vinden, omdat die Vader alleen
ben
wij
zijn
kind.
kan:
verlossen
hen
voeren
waarin 1
:
hen
zal
aan
leiden
zich niet zullen stooten;
zij
6 duidt
:
de
niet
waterbeken,
de
want
ben
Ik
van God
aan
betrekking
van het kind jegens
plicht
komen met geween en met smeekingen
zullen
„Zij Ik
;
vader: „Ben
zijn
andere
wordt met die
neerd
waar
Vader,
is
mijne
eer;
„En
:
en
ben
Ik
zijn
heer." „Ben Ik dan een
waar
Heer,
een
Mal.
eene gedachte, die gecoördi-
;
knecht
een
een Vader."
maar omgekeerd den dan een Vader, waar is mijne tot ons,
Ik
eer?" Immers, „een zoon zal den vader eeren"
Israël tot
zal Ik
een rechten weg,
in
is
mijne vreeze?"
De coördinatie leert, dat wij hier twee Deze plaats is van veel Godsnamen hebben, met welke Hij genoemd werd. Alleen moet hierbij opgemerkt worden, dat hier sprake is van de priesterlijke kringen. Maar in die priesterlijke kringen was dan toch de naam Vader voor God reeds algemeen. Natuurlijk komt hier niet niet in aanmerking Jes. 9:5: „Vader der eeuwigheid", want dat heeft met ons huidig onderwerp niets te doen. De beteekcnis van aanbelang.
Eeuwige Wezen, uit wien de Wel daarentegen komt in aanmerking Joh. 8 41
die uitdrukking is: het
:
vilx^
yiyiyyrui^x,
c'j
heftig
twistgesprek
nadat
er
gaat
eerst over
toch
het
niet
hx met
TrxTÏpx
de Joden,
Abraham aan
'i%puiv
om
als
en
to-j
dit
:
^iby.
is
het,
tijd
zijn
oorsprong vindt.
etVxv xWCo- r,ui'^ ix Trsp-
He Heiland wat
zij
is
Hem
hun vader gesproken was,
cf.
hier in een
antwoorden, vers 39.
Nu
te zeggen, dat eerst door Jezus het gebruik van
Vadernaam is ingevoerd, als wij hier zien, dat de Joden in een twistgesprek dien naam bezigen. Integendeel blijkt hieruit, dat destijds die Vadernaam zeer algemeen was. Daarom moesten we deze plaats, hoewel voorkokende in het Nieuwe Testament, gebruiken bij ons betoog aangaande het gebruik van den Vadernaam in de dagen des Ouden Verbonds. den
Ten
slotte wijs ik
streeks van blijft
ook
ment
bij
nog op
God gebezigd
Ps.
103
:
13.
't
wordt, maar toch
Is
in
waar, dat nx daar niet recht-
eene vergelijking.
Overtuigend
Nieuwe Testa-
hier, dat de idee van de ï'Ac;^' r:D S-c;:, die in het den Vadernaam zoozeer op den voorgrond treedt, ook
in
het
Oude
Testament bekend was.
Onze wei
conclusie
is
Vadernaam in het Oude Testament nog maar toch volstrekt niet onbekend was. Hij
derhalve, dat de
niet algemeen werd gebruikt,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's