Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 274

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 274

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Locus DE Deo (Pars Prima.)

256 3

Jeremia

In

4

:

lezen

:nns ny:

wij

^nx

c^hit

"^ >nx"iip

nnyD

Hier heb-

H)hr\

weer een ander begrip: De Vader is het, de die leiding geeft aan 9 komt de Vader weer in eene andere betrekking In Jeremia 31 voor, namelijk als degene, tot wien het afgedoolde, maar door ellende geleerde en met geween teruggekeerde kind zijne toevlucht neemt, zeker zijnde, dat het afdoenden raad en algeheele hulp zal vinden, omdat die Vader alleen

ben

wij

zijn

kind.

kan:

verlossen

hen

voeren

waarin 1

:

hen

zal

aan

leiden

zich niet zullen stooten;

zij

6 duidt

:

de

niet

waterbeken,

de

want

ben

Ik

van God

aan

betrekking

van het kind jegens

plicht

komen met geween en met smeekingen

zullen

„Zij Ik

;

vader: „Ben

zijn

andere

wordt met die

neerd

waar

Vader,

is

mijne

eer;

„En

:

en

ben

Ik

zijn

heer." „Ben Ik dan een

waar

Heer,

een

Mal.

eene gedachte, die gecoördi-

;

knecht

een

een Vader."

maar omgekeerd den dan een Vader, waar is mijne tot ons,

Ik

eer?" Immers, „een zoon zal den vader eeren"

Israël tot

zal Ik

een rechten weg,

in

is

mijne vreeze?"

De coördinatie leert, dat wij hier twee Deze plaats is van veel Godsnamen hebben, met welke Hij genoemd werd. Alleen moet hierbij opgemerkt worden, dat hier sprake is van de priesterlijke kringen. Maar in die priesterlijke kringen was dan toch de naam Vader voor God reeds algemeen. Natuurlijk komt hier niet niet in aanmerking Jes. 9:5: „Vader der eeuwigheid", want dat heeft met ons huidig onderwerp niets te doen. De beteekcnis van aanbelang.

Eeuwige Wezen, uit wien de Wel daarentegen komt in aanmerking Joh. 8 41

die uitdrukking is: het

:

vilx^

yiyiyyrui^x,

c'j

heftig

twistgesprek

nadat

er

gaat

eerst over

toch

het

niet

hx met

TrxTÏpx

de Joden,

Abraham aan

'i%puiv

om

als

en

to-j

dit

:

^iby.

is

het,

tijd

zijn

oorsprong vindt.

etVxv xWCo- r,ui'^ ix Trsp-

He Heiland wat

zij

is

Hem

hun vader gesproken was,

cf.

hier in een

antwoorden, vers 39.

Nu

te zeggen, dat eerst door Jezus het gebruik van

Vadernaam is ingevoerd, als wij hier zien, dat de Joden in een twistgesprek dien naam bezigen. Integendeel blijkt hieruit, dat destijds die Vadernaam zeer algemeen was. Daarom moesten we deze plaats, hoewel voorkokende in het Nieuwe Testament, gebruiken bij ons betoog aangaande het gebruik van den Vadernaam in de dagen des Ouden Verbonds. den

Ten

slotte wijs ik

streeks van blijft

ook

ment

bij

nog op

God gebezigd

Ps.

103

:

13.

't

wordt, maar toch

Is

in

waar, dat nx daar niet recht-

eene vergelijking.

Overtuigend

Nieuwe Testa-

hier, dat de idee van de ï'Ac;^' r:D S-c;:, die in het den Vadernaam zoozeer op den voorgrond treedt, ook

in

het

Oude

Testament bekend was.

Onze wei

conclusie

is

Vadernaam in het Oude Testament nog maar toch volstrekt niet onbekend was. Hij

derhalve, dat de

niet algemeen werd gebruikt,

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's

Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 274

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's