Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 640

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 640

college-dictaat van een der studenten, niet in den handel

2 minuten leestijd

LOCUS DE Sacramentis.

166

Dus metterdaad een den

14^"

en den 15^" 13en,

tegenstelling

gestorven, en

is

tegenstelling

ontwikkelde

tusschen

de

Grieksche

instelling

op den

gelijk

oordeel, heeft

dat,

Donderdagavond van avondmaal heeft ingesteld,

dat de Heere op

Johannes, dat de instelling

een

zich

geweest op den

is

paaschlam gestorven

sis het

ontzaggelijke

Roomsche

en

die

strijd,

De Grieksche

kerk.

is.

Over deze

nog voortduurt,

kerk zegt, dat de

geweest, gebruikt daarom ook gedeesemd nog gegeten werd; de Roomsche kerk is van de Heere het avondmaal bij het eten van het paaschlam

Nisan

IS^n

op

dit

wijl

is

13 Nisan

ook ongedeesemd brood

ingesteld,

is

gegeten.

Het

is

de zoogenaamde

der Quartodecimanen.

strijd

Tweeërlei

avondmaal

kwam

ritus

vieren,

en

tijdrekening,

den

bij

en dat de Heere op den 14^"

brood,

:

het paaschlam heeft gegeten, het

Nisan

Zondag

gebruik.

in

andere

een

om

vierde,

De eene groep wou op

daarentegen

joodsch-christenen

der

schaduwen behoorende

zich

van de joodsche

de samenstemming met het opstandingsfeest van

niet te verbreken, het lijden

De

ontsloeg

14 Nisan het

van Christus steeds op een Vrijdag.

bleven vasthouden aan de ceremoniën, tot den dienst ;

de heiden-christenen maakten zich hiervan

Voornamelijk door den invloed van

Rome

is

los.

de invloed der eersten gebroken.

Westen viel ook weldra het begrip van 7ry.rry^% rTxupba-tixsy, dat op zoogenaamden Goeden Vrijdag gevierd werd, weg, en bleef alleen het Tr-myx /.uxa-rka-cijioy gevierd. Daarom is ons paaschvieren het gedenken van de acceptatie van het offer, en dit werd op Zondagmorgen eerst openbaar. „Hij is opgestaan In

het

tot

onze rechtvaardigmaking".

Verschillende

elkander

andere

te

pogingen

beteekenis

sabbath

te

men aangewend, om de

Maar hierdoor wordt

doen gelden.

15en Nisan

beide berichten met

woord

TrxpxTKiHYi

een

Joh. 18

28 niet verklaard.

:

exegeten, dat de Heere niet op denzelfden dag als de

het paaschlam gegeten heeft,

op den

Eenerzijds door het

geven, door het niet van het paaschlam maar van den

te

Daarom zeggen andere Joden

heeft

doen overeenstemmen.

maar één dag vroeger

zouden gegeten hebben

om

;

dat de Joden het

het paaschlam te eten op den

vooravond van den sabbath, en de Heere Jezus op den door God vastgestelden tijd. Hiervoor pleit, zeggen zij, de vraag der discipelen „waar wilt gij :

dat

wij

paaschmaal

het

gewoon was,

bereiden ?" wijl de discipelen wisten, dat de Heere

het op den vastgestelden

Het verschil

in

tijd

te vieren.

de berekening kan misschien opgelost, door de juiste betee-

kenis van: „tusschen de twee avonden"; welke nog niet vaststaat.

en

de

Joden,

Samaritanen wijl

het lam niet

vieren

het

paaschmaal

niet

De

op hetzelfde moment

Caraei als

de

woorden anders opvatten. En nog zijn er in Samaria, die liggende, maar staande eten. Uit de Mischna blijkt, dat de Joden

zij

die

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 640

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's

PDF Bekijken