Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 640
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
LOCUS DE Sacramentis.
166
Dus metterdaad een den
14^"
en den 15^" 13en,
tegenstelling
gestorven, en
is
tegenstelling
ontwikkelde
tusschen
de
Grieksche
instelling
op den
gelijk
oordeel, heeft
dat,
Donderdagavond van avondmaal heeft ingesteld,
dat de Heere op
Johannes, dat de instelling
een
zich
geweest op den
is
paaschlam gestorven
sis het
ontzaggelijke
Roomsche
en
die
strijd,
De Grieksche
kerk.
is.
Over deze
nog voortduurt,
kerk zegt, dat de
geweest, gebruikt daarom ook gedeesemd nog gegeten werd; de Roomsche kerk is van de Heere het avondmaal bij het eten van het paaschlam
Nisan
IS^n
op
dit
wijl
is
13 Nisan
ook ongedeesemd brood
ingesteld,
is
gegeten.
Het
is
de zoogenaamde
der Quartodecimanen.
strijd
Tweeërlei
avondmaal
kwam
ritus
vieren,
en
tijdrekening,
den
bij
en dat de Heere op den 14^"
brood,
:
het paaschlam heeft gegeten, het
Nisan
Zondag
gebruik.
in
andere
een
om
vierde,
De eene groep wou op
daarentegen
joodsch-christenen
der
schaduwen behoorende
zich
van de joodsche
de samenstemming met het opstandingsfeest van
niet te verbreken, het lijden
De
ontsloeg
14 Nisan het
van Christus steeds op een Vrijdag.
bleven vasthouden aan de ceremoniën, tot den dienst ;
de heiden-christenen maakten zich hiervan
Voornamelijk door den invloed van
Rome
is
los.
de invloed der eersten gebroken.
Westen viel ook weldra het begrip van 7ry.rry^% rTxupba-tixsy, dat op zoogenaamden Goeden Vrijdag gevierd werd, weg, en bleef alleen het Tr-myx /.uxa-rka-cijioy gevierd. Daarom is ons paaschvieren het gedenken van de acceptatie van het offer, en dit werd op Zondagmorgen eerst openbaar. „Hij is opgestaan In
het
tot
onze rechtvaardigmaking".
Verschillende
elkander
andere
te
pogingen
beteekenis
sabbath
te
men aangewend, om de
Maar hierdoor wordt
doen gelden.
15en Nisan
beide berichten met
woord
TrxpxTKiHYi
een
Joh. 18
28 niet verklaard.
:
exegeten, dat de Heere niet op denzelfden dag als de
het paaschlam gegeten heeft,
op den
Eenerzijds door het
geven, door het niet van het paaschlam maar van den
te
Daarom zeggen andere Joden
heeft
doen overeenstemmen.
maar één dag vroeger
zouden gegeten hebben
om
;
dat de Joden het
het paaschlam te eten op den
vooravond van den sabbath, en de Heere Jezus op den door God vastgestelden tijd. Hiervoor pleit, zeggen zij, de vraag der discipelen „waar wilt gij :
dat
wij
paaschmaal
het
gewoon was,
bereiden ?" wijl de discipelen wisten, dat de Heere
het op den vastgestelden
Het verschil
in
tijd
te vieren.
de berekening kan misschien opgelost, door de juiste betee-
kenis van: „tusschen de twee avonden"; welke nog niet vaststaat.
en
de
Joden,
Samaritanen wijl
het lam niet
vieren
het
paaschmaal
niet
De
op hetzelfde moment
Caraei als
de
woorden anders opvatten. En nog zijn er in Samaria, die liggende, maar staande eten. Uit de Mischna blijkt, dat de Joden
zij
die
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's