Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 1002
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Christo (Pars Tertia).
186
zou elk mensch een duivel geworden
dan
zijn en ware heel de schepping in „Dan zou hij, gegeten hebbende van den boom des levens, een god geworden zijn" Daarom plaatste God de Cherubim aan den ingang des hofs, wat ten gevolge heeft, dat de mensch zijn heerschappij over 't creatuur verliest en al het creatuur macht krijgt over hem. „Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeeren. In 't zweet uws aanschijns zult gij
opstand gekomen tegen God.
brood eten".
De Adam
„niphiaooth en otooth" zijn nu niets anders, dan dat daarin de macht, die
geen
wonderen
in
't
het
in
natuurlijk de genezing
Waar
daar
paradijs;
waren het
zijn
natuurlijke dingen (except
van kranken en opwekking der dooden, die
in
para-
't
konden gebeuren).
dijs niet
het nu de groote vraag
mensch
De wonderen
paradijs bezeten had, incidenteel terugkeerde.
God
of
of het creatuur
is,
macht
hebben over den
zal
over het creatuur en waar Christus als Middelaar besteld
macht Gods over het creatuur
uit te
oefenen, daar
komen
zijn
in
is
om
die
koningschap
wonderen voor. Vandaar wordt in Israël niet de vis violentiae maar de macht van den geest getoond denk aan de wonderen in Egypte, bij de Roode Zee, in de woestijn. Al die wonderen heeft Christus 't zij middellijk telkens
;
onmiddellijk
zij
't
macht. die
Daarom
in
uit
zijn al die
koninkrijk
't
den hemel gedaan
der
als
openbaring van Zijn koninklijke
wonderen en teekenen openbaring van de machten, hemelen
verborgen
liggen
en
die
in
't
paradijs te
loor gingen.
Toen Christus op aarde kwam betoonde dus geen
zijn
ze dienen
om
kunststukjes 't
om
Hij diezelfde
macht.
De wonderen
zijn leer te bewijzen, maar
de waarheid van
koninkrijk der hemelen te toonen.
Juist in die
genezing van
kranken, macht over de elementen en opwekking der dooden, wordt de rechtstreeksche macht, die de Middelaar als koning over alle creatuur bezat, spiritueel en
zonder vis violentiae, openbaar.
Vandaar dat aan dien wonderen-cyclus nog toegevoegd wordt een program.
Want
nadat Christus van de aarde weggegaan was, trad een tusschentoestand
waarin
in,
het
creatuur
over den mensch zou heerschen.
Het zou dus den
schijn hebben, alsof Christus wel een korten tijd over het creatuur geheerscht
maar op den duur na zijn hemelvaart het had moeten afleggen. Van1^ zijn opstandat op dat program twee punten moesten voorkomen
had,
daar ding als
:
:
2e
het
oordeel.
koning over het creatuur
tuur,
al
bleef
oordeelsdag dat
laatste
het
het
;
nog een
Zijn eigen opstanding, wijl dit zijn triumf
het laatste oordeel tijdlang
om
te toonen,
met gebroken macht heerschen,
voor goed aan den mensch onderworpen zou worden.
einde
van
Christus'
was
hoe het creain
dien
Vandaar
koninklijk program, van dat program der reali-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's