Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 797
college-dictaat van een der studenten
Caput
De Mediatoris Statibus.
IV.
§
3.
Status modi.
95
worden en u kan worden aangedaan een crimineel proces, maar ook niet als men veroordeeld wordt de vraag is alleen geweten vrijgesproken wordt of niet. De rechter kan vrijspre-
rechter gebracht
dat
geen schande
is
men
of
zijn
in
;
;
maar de consciëntie veroordeelen
ken,
schen
maatstaf
levens
;
beoordeelen
te
bona conscientia
en
hier
is
wereld u onrecht aandoet,
dit is
dat concreet geval hebt, dat
gewoonlijk,
naar den maatstaf des menschelijken
niet
dus
het bepaalde geval bedoeld, dat de
in
geen schande, onschuldig
gij
a.yx^r, als
a-juziSria-n;
de rechter kan veroordeelen, maar de
;
Petrus nu dringt er hierop aan alles naar den hemel-
consciëntie vrijspreken.
zijt
maar de bewustheid in Neemt men, zooals
als gij
voor God.
—
geapaiseerd geweten en niet als vrijsprekend
geweten, dan kan men deze verzen niet verstaan. Vs. '17
van te
b.yx^'r,
;
'xyo^ïOTVOi'fyjroq
het
7ry.(Tyj.cj
de gevangenis gaat.
in
wereld
Kxy.o7ro>.o'jyT:c
r,
het gewoonlijk als
Petrus zegt
kwaad geweten erger, wanneer men
neen, dat
:
naar den maatstaf des eeuwigen levens
;
de epexegese
is
beter met een goed dan met een
is
De menschen beschouwen
lijden.
onschuldig staf der
ykp
y,pv.rTov
a-i/velSirjcriq
is
is
naar den maat-
het beter onschul-
dig dan schuldig in de gevangenis te gaan.
En nu gaat het
de volgende verzen
in
hij
van Golgotha
kruis
consciëntie
de wil van God, dat Hij zich dit
maar
zelf,
met het
van yCvj
die
l^woTTziTibilc Sk
aangetast
is
lijden
zoude.
terwijl hij l'wx'.oc
was
leed tot den dood, niet
Hij d.
i.
a-^ydSriT'.v kyy.^),v ly^av
om
iets
van
en Hij deed
En nu wordt de wortel woorden ^xjxrh^hv.c
heerlijk doel 'hx r,fx%c TcpoTxykyr, rrö co).
(d.
persoon zooals was,
dit ophelderen door ons Christus aan immers ook Christus leed met een goede
gesteldheid aangeduid (in vs. 18 slot) met deze
(Txpyj.,
'ra,j^'
;
deed een goed werk (offerde zich voor anderen op) en het was
hij
;
toonen
te
niet het
i.
d.
is),
maar
de uitkomst, dat de
in
w.
z.
de
lichaam alleen, maar
buiten de ^vii^^x
hij
gebleken
Tryiüfxxr'.,
t'\)
'^x-jxrzc heeft
(ra,.-:^
is
zijn
steeds de menschelijke
terwijl Hij hierin ten
xj/eD/ia die in
hem aan
Hem
onder gebracht
was, die
Hem
drong
dood gemaakt kon worden,- maar opgestaan is uit den dood en getriumfeerd heeft over alle machten van wereld, dood en hel. Het X^wTTzcrr^iic ziet dus op de opstanding. Denk u nu Bar-abbas op den opstandingsmorgen en Christus, dan voelde ieder van de lezers van Petrus' brief dat tot dat lijden, niet alleen
Jezus
y.pcLTT'jiy
is
(cf.
niet
vers 17); dat het beter
Jezus, dan vrijgesproken te
zoo
weer
machtig
is,
dat
tot het leven
men
brengt,
worden
als
was
zich te laten
dooden evenals
Bar-abbas, daar het geestelijk beginsel
het niet alleen niet
wat gedood was
dooden kan, maar dat het ook
(het o-a^§).
Waar wij nu toekomen aan de moeilijke woorden in vers 19—21, zullen we eerst op vers 22 het slotvers letten. Daar zegt Petrus, dat Christus, doordien Hij de y-xKCTTx^icx heeft ondergaan en geen
(pofioc
of rxpx^ic
gekend
heeft,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's