Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 797

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 797

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd

Caput

De Mediatoris Statibus.

IV.

§

3.

Status modi.

95

worden en u kan worden aangedaan een crimineel proces, maar ook niet als men veroordeeld wordt de vraag is alleen geweten vrijgesproken wordt of niet. De rechter kan vrijspre-

rechter gebracht

dat

geen schande

is

men

of

zijn

in

;

;

maar de consciëntie veroordeelen

ken,

schen

maatstaf

levens

;

beoordeelen

te

bona conscientia

en

hier

is

wereld u onrecht aandoet,

dit is

dat concreet geval hebt, dat

gewoonlijk,

naar den maatstaf des menschelijken

niet

dus

het bepaalde geval bedoeld, dat de

in

geen schande, onschuldig

gij

a.yx^r, als

a-juziSria-n;

de rechter kan veroordeelen, maar de

;

Petrus nu dringt er hierop aan alles naar den hemel-

consciëntie vrijspreken.

zijt

maar de bewustheid in Neemt men, zooals

als gij

voor God.

geapaiseerd geweten en niet als vrijsprekend

geweten, dan kan men deze verzen niet verstaan. Vs. '17

van te

b.yx^'r,

;

'xyo^ïOTVOi'fyjroq

het

7ry.(Tyj.cj

de gevangenis gaat.

in

wereld

Kxy.o7ro>.o'jyT:c

r,

het gewoonlijk als

Petrus zegt

kwaad geweten erger, wanneer men

neen, dat

:

naar den maatstaf des eeuwigen levens

;

de epexegese

is

beter met een goed dan met een

is

De menschen beschouwen

lijden.

onschuldig staf der

ykp

y,pv.rTov

a-i/velSirjcriq

is

is

naar den maat-

het beter onschul-

dig dan schuldig in de gevangenis te gaan.

En nu gaat het

de volgende verzen

in

hij

van Golgotha

kruis

consciëntie

de wil van God, dat Hij zich dit

maar

zelf,

met het

van yCvj

die

l^woTTziTibilc Sk

aangetast

is

lijden

zoude.

terwijl hij l'wx'.oc

was

leed tot den dood, niet

Hij d.

i.

a-^ydSriT'.v kyy.^),v ly^av

om

iets

van

en Hij deed

En nu wordt de wortel woorden ^xjxrh^hv.c

heerlijk doel 'hx r,fx%c TcpoTxykyr, rrö co).

(d.

persoon zooals was,

dit ophelderen door ons Christus aan immers ook Christus leed met een goede

gesteldheid aangeduid (in vs. 18 slot) met deze

(Txpyj.,

'ra,j^'

;

deed een goed werk (offerde zich voor anderen op) en het was

hij

;

toonen

te

niet het

i.

d.

is),

maar

de uitkomst, dat de

in

w.

z.

de

lichaam alleen, maar

buiten de ^vii^^x

hij

gebleken

Tryiüfxxr'.,

t'\)

'^x-jxrzc heeft

(ra,.-:^

is

zijn

steeds de menschelijke

terwijl Hij hierin ten

xj/eD/ia die in

hem aan

Hem

onder gebracht

was, die

Hem

drong

dood gemaakt kon worden,- maar opgestaan is uit den dood en getriumfeerd heeft over alle machten van wereld, dood en hel. Het X^wTTzcrr^iic ziet dus op de opstanding. Denk u nu Bar-abbas op den opstandingsmorgen en Christus, dan voelde ieder van de lezers van Petrus' brief dat tot dat lijden, niet alleen

Jezus

y.pcLTT'jiy

is

(cf.

niet

vers 17); dat het beter

Jezus, dan vrijgesproken te

zoo

weer

machtig

is,

dat

tot het leven

men

brengt,

worden

als

was

zich te laten

dooden evenals

Bar-abbas, daar het geestelijk beginsel

het niet alleen niet

wat gedood was

dooden kan, maar dat het ook

(het o-a^§).

Waar wij nu toekomen aan de moeilijke woorden in vers 19—21, zullen we eerst op vers 22 het slotvers letten. Daar zegt Petrus, dat Christus, doordien Hij de y-xKCTTx^icx heeft ondergaan en geen

(pofioc

of rxpx^ic

gekend

heeft,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 797

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

PDF Bekijken