Dicaten dogmatiek. Locus de Deo - pagina 476
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Deo (Pars Altera).
42
De
het Christendom. 3<ie
de
de Gnostieken
Heilige
dien
uit
wen Verbonds Schrift
tijd,
hun
in
er
op gewezen, dat die
uitvloeiing 3.
Goddelijk
uit het
dan ook „Anspielungen" op de
die Neo-Platonici
bij
Aoysc
B-cóc,
trias
en
trias in
Wezen
't
uit
Bovendien
de Evangeliën.
Neo-Platonisme voorkomt
emanatie,
als
hen heerscht de emanatistische
bij
;
eene vermenging van het
•f:>x,/^,
psychisch element van Plato met de Logos-idee
moet
in
hem weten wij beslist, dat hij, evenals bekend was met de Schriften des Ouden en Nieu-
234) en van
wij vinden
;
hunner school, Ammonius Saccas leefde
stichter toch
eeuw na Chr. (f
idee.
Verder wijst men gemeenlijk op den Hermes Tresmegistos, omdat daarin
duidelijk een zekere ternaar voorkomt, en
eeuwige generatie gevonden wordt.
„Monas
monadem,
genuit
et
megistos staat op dezelfde
omdat
hem
bij
den Pimander
suam
se
in
het denkbeeld eener
(4'ie
dialoog) heet het
De Hermes
ardorem.''
flexit
Tres-
de Neo-Platonici, ook daar vinden wij ver-
als
lijn
In
menging van Schriftuurlijke- met Platonisch-philosophische begrippen.
Eene
eenigszins andere positie wordt ingenomen door Philo en de Kabbala. 4.
Philo
kennen
in
zonder
„Archaeologia Judaica", en eveneens was
Platonische
philosophie.
meeren
te
't
en
minst
Oude Testament gekend,
heeft zijne
geen
woorden aan
twijfel
het
was om de Joodsche
doel
Zijn
maar emanatie,
Triniteit
Oude Testament
het
die wij
ontleend.
van
i>lóc
Behalve door
die daar feitelijk
Ook
in
om
praedomineeren
;
1)
:
a-y.lx rs'j
5-eoj
voorstelling vinden strijd
leert in
zelfs spreekt B-eic.
we
bij
hem
strijdige ele-
nu eens het eene, dan weer het andere element
vandaar
bij
hem
van
die dubbele reeks
b.
eene voorstelling daarnaast, ontleend aan den
TViTV 'r\t6ü
Rabbinisme,
is
zeer
amalga-
en die als vanzelf ont-
is,
de emanatistische voorstelling, en
die
;
en van Siónpci:
a.
lige
hij
hem vinden aangeduid met Wat emaneert uit God heet nu
de noodzakelijkheid die bestaat voor ieder die twee
menten wil syncretiseeren, te laten
mede
bekend met de
bij
11
emanatistisch-philosophische
ook eene tweede, stond
aan Hosea
7rp(^TÓysy:c (ontleend
deze
toont het te
hij
religie te
syncretiseeren met de Grieksche philosophie.
eens Aóyoc, xA/7/jw^x, dy^v, Só^x of Tinp, en dan weer hij
hij
Deïstisch
en Unitarisch
uit
het
toenma-
en het Arianisme heeft
voorbereid. 5.
Ongeveer [n?^!^
Syrië
ditzelfde geldt is
van de Kabbala.
een Arameesch woord, met het
gelegen
had
men
art.
postposit.
In
de streek achter
met de Joden, deze wijze van gebruik van het artikel, evenals dit nog in zwang is bij de Noren waar het vaderland heet „Vaterlandet". In 't Hebreeuwsch zou n^^nf^ dus luiden ^nj^n. Het woord zelf in
strijd
beteekent zooveel als het Grieksche aTriJo^)?,
traditie.
Nu
is
die traditie bij de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 948 Pagina's