Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 148

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 148

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd

§

De

5.

Providentia in relatione ad peccatum.

De zonde van Gods

voorzienig bestel te willen uitsluiten

voorzienigheid zelve te loochenen, althans voor val

alles toch,

In

af.

mensch

den

i)

wat sinds den

't

zijne

is

oogenblik van den

val plaats greep, gaat niets

van

dat niet óf uit den zondigen levensbodem, hoezeer

uit,

ook door gemeene gratie te hulp gekomen, opkomt, óf, hoezeer door het zaad der wedergeboorte gesteund, door ons met zonde bevlekt

Ook voor zoover Gods

wordt.

middelpunt vindt

door het

feit

in

dingen

een

mensch slechts zonde beging, heeft een voorstelling

neutraal karakter droeg, en alsof de of diefstal

Gods voorzienigheid ingang doen

zonde

de

van

movens

Alleen de valsche voorstelling, alof de groote massa

nu en dan door moord omtrent

wordt het

der zonde, waarin dit verlossingswerk zijn causa

vindt, beheerscht.

der

voorzienig bestel blijkens de historie zijn

het verlossingswerk van den Christus,

te

kunnen

uitsluiten.

Ook

vinden, waar al

let

men

men waande

bij

het

denken

aan Gods voorzienigheid meer op hetgeen den mensch wedervaart, dan

wat de mensch doet, zoo verplaatst men de moeielijkheid slechts van den wortel der zonde naar haar vrucht in lijden en ellende en op

komt met het

nieuwe vraagstuk van het pessimisme, en nader van van den rechtvaardige, voor geheel dezelfde vraagstukken Iets, waar dan nog bij komt, dat hetgeen ons wedervaart, dit

lijden

staan.

te

voor een gering gedeelte ons buiten den menschelijken factor

slechts

overkomt, terwijl verreweg het grootste deel van de wederwaardigheden, in

ons

ons ten goede of ten kwade wordt aangedaan door menschen,

lot

of gevolg

is

van onze eigen daad, en alzoo langs dien weg toch wederom in verband staat. Geheel op den fcitelijken

met het probleem der zonde toestand H.

S.,

van in

en op onze eigen ervaring past dan ook de openbaring der

die

onszelf

de zonde, elke zonde, en geheel het zondig bestaan, zoo als

van het menschelijk leven

om

ons heen,

den keten van het Godsbestuur opneemt. Dit culmineert

van den Christus.

1)

In

't

rationales,

is

schakel

in het

De gerechtelijke moord, op Golgotha aan den

voorafgaande

maar nog

als

kruis

Christus

wel gesproken over de providentia ad creaturas verband met de zonde.

niet in

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 148

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

PDF Bekijken