Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 303
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
:
§
Het
6.
Kerk onder de bedeeling der schaduwen.
instituut der
Adam
toch niet aan, te zeggen, dat
en Eva daarin reeds de Drieëenheid hebben
Op
Wij gaan van achteren het spoor na.
gezien.
123
het standpunt van de orga-
nische ontwiki<eling der kerk zegt
men
waarheid essentieel bezeten
maar dat gradueel de ontwikkeling van
waarheid
Nu
:
konden de menschen door het geloof
Deze vraag was daarom zoo
wikkelde waarheid zalig worden ?
de Gereformeerden
uit
hadden met Rome.
Rome
de kerk, waarin
Gereformeerden aan
geloof
alle
de
is
toch handhaaft de fides implicita, d.
dat,
veritas
indien
toegaven, dat
zij
had bestaan,
implicita
wat anders dan de
heel
zij
schapenhoeder met betrekking
die
van
een
dat
het
verschil
van den
senen iets
professor
aan
de
in
tusschen
zijn,
zaligheid ?
dan
dan
in
hangt
zaligheid
geloof,
zoo
admodum
het geloof in
een
hun controvers met niet
terughouden,
Immers, de fides
der
waarheid, en
is
in
het niet te loochenen,
van de waarheid
in
is.
de
in
Maar
her-
hindert dit af
of
die veritas explicita gelijk.
de wedergeboorte genoegzaam
implicita,
dan moeten
we
is
tot zalig-
Wanneer nu God
heid voor de uitverkorenen, die vroeg wegsterven.
een veritas
i.
en nu waren de
weinig aan de veritas explicita en aan het dadelijk
de ingeplante fides
dat
is
tweede enorm groot
toedoen, want voor geen enkel tweetal menschen
De
omdat
immers nimmer aan de zaligheid
kan
Dit
pijnlijk,
in het paradijs zulk
de stukken
b. v.,
geëxpliceerde
het
onont-
de hersenen van een veertien-
in
tot
de dogmatiek
eerste en van den
in die
fides in een veritas implicita.
Wanneer men nu nagaat, wat gebeurt jarigen
die
punt een controvers
dit
genadegoederen implicite gegrepen
bang,
een
dagen der Reformatie op
Rome zouden verzwakt worden. Toch mag ons dit volstrekt om te belijden, dat in het paradijs zulk een fides bestond. implicita
eeuwen door de
toegenomen.
is
echter de vraag
is
heeft,
dus, dat de kerk alle
belijden, dat dit
eerst gaf
voor het wezen
der zaak nooit verschil kon maken.
De Voetianen gingen hierom een verkeerden weg op alsof
de
patriarchalen reeds een
gehad hebben, omdat de Heilige Die dogmata
openbaring
zijn het uitvloeisel
in
rijk
Schrift eerst
idee van de Voetianen
hun voorstelling,
de stof levert voor de dogmata.
van den door God aan de kerk gegeven
het discursieve denken op te nemen.
vanzelf spreekt, in het Oosten
bij
ontwikkelde dogmatische kennis zouden
bij
last,
om
de
Hiervan was nu, zooals
de patriarchen geen sprake, en deze geheele
moet daarom worden verworpen.
Evenwel moeten we wèl nagaan, wat de patriarchen bezeten hebben, en hoe achtereenvolgens de inhoud aan hun geloof is gegeven. I.
Ie
Wat betreft Adam vóór den Adam bezat de cognitio Dei
2e Geheel de natuur
val innata.
was voor hem een zuivere
afspiegeling van de bedoe-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's