Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 576
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE CONSUMMATIONE SaECULI.
100
Waarom
3.
nu zoo ?
dit
is
iemand „aburteiien"
Waarom kon God
na het sterven
niet dadelijk
waartoe die tussclienstaat ?
;
Dit vloeit hieruit voort, dat allen in
met de menschen in een verbond maar een menschheid.
Adam gezondigd hebben dat de Heere dat God niet geschapen heeft menschen, ;
staat
;
Volgens de atomistische opvatting van sommige scholen leven
mensch en een mensch en
een
slechts
op aarde
er
ieder voor zich heeft eene rekening
met God.
Woord
Volgens Gods
daarentegen
dat
is
gansche vennootschap, met de geheele ffrma, firmanten
Alle
afzonderlijk.
God
stamboom.
heeft te
niet
menschen vormen Naar de Schepping
het geheele
is
Gods
aan de geheele menschheid,
in
de genade
is
met de
is
of
zamen één organisme, één
te
dat hoofd
de menschheid
;
Adam
de geheele rechtspersoonlijkheid, vandaar de toerekening van
viel
is
met ieder der vennooten
doen met ééne rechtspersoonlijkheid
op onder één hoofd.
treedt
maar
zoo,
niet
geslacht als het ware één firma en de rekening
menschelijke
;
met hem
zijn
schuld
dat hoofd Christus, die de geheele
menschheid representeert bij God en vandaar, dat er geen redding mogelijk is dan onder dien éénen mensch Jezus Christus, dat de persoonlijke zaken van ieder mensch afzonderlijk niet anders kunnen loopen dan over het Hoofd Christus. Is dit
nu
duidelijk,
dan begrijpt men, dat
er
geen
komen
y-plmq
kan, voordat
De
de rechtspersoonlijkheid hare zaken geheel ten einde heeft gebracht.
KpL<Ti<;
En
rekening houden met de vennootschap, deze voor de vierschaar dagen.
is
daaruit
volgt,
dat die
Kpla-cq,
die afrekening niet kan
komen, voor de firma
haar firmanten heeft opgebracht, eer die rechtsgemeenschap voltallig voor
Nu
staat.
danig ook die
saam
doen
staat in
het
de
zij
wel
realiteit
volledige
te voorschijn
voltallig in het decreet
bestaan.
Gods, maar
Had God de Heere nu
moet
zij
als
al
God zoo-
millioenen personen,
menschelijke geslacht vormen, plotseling na den val
treden; dan had toen het oordeel over die geheele mensch-
Maar nu God de Heere een organisch proces wilde, geslacht na geslacht doet voortkomen nu kan het oordeel niet komen om met het eerste geslacht al vast afrekening te houden, maar kan het eerst komen, kunnen komen.
heid
;
als
van
het laatste geslacht het laatste kindeke den terminus vitae
Wanneer dan de
heeft.
treedt onmiddelijk
De
tusschenstaat
dat alle
menschen
actie
uit
is,
de dag des oordeels is
dan vervalt
alle
reden van
gevonden uitstel
en
in.
dus een complementum necessarium van deze waarheid
niet gelijk
geboren
zijn
;
maar dat de menschen geslacht na
geslacht in eene opeenvolging van tijden geboren worden.
De zaak
staat derhalve aldus
voor de verschillende firmanten
:
de menschen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's