Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 527
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
Caput
De Sacramento
I.
Maar ook presenteeren zeggen
8.
De
elementis sacramentorum. 53
God ons
ze zich als schepselen Gods, in wie
om dan
schept niet eerst eerst
Genere. §
iets te
Tot de gedachte Gods moet dus teruggegaan.
heeft.
God Maar
in
heeft
aan het geschapene de gedachte
de bewuste gedachte, die
Hij
te ontleenen.
en inschrijft
Hij realiseert
in
het zichtbare creatuur.
Maar diezelfde God belichaamt ook Onze ziel is ook een creatio Dei.
God nu
Als
een
elk
die zichtbare en onzichtbare dingen
gedachte
afzonderlijke
tusschen
Geulinx
Maar
beide.
Het
wil.
Zijne gedachte in een onzichtbaar creatuur.
ziel
lichaam
en is
was
lichaam
maar
had geschapen, zoodat in ware er geen verband
gerealiseerd, zoo
niet
staan
niet
los
naast
elkaar,
gelijk
een zak, een foedraal waarin de
ziel
Ingezet.
is
Neen. er bestaat een organisch rapport; ze loopen parallel. De belichaming der gedachten in de zichtbare en onzichtbare schepselen loopt paarsgewijze.
Eén
Gods wordt eenmaal somatisch, andermaal pneumatisch
zelfde gedachte
gerealiseerd.
Hierop berust
alle
Deze bestaat
niet
brengt;
elkaar
symboliek
Nu
er
is
is
dat
met
een
symboliek. dat men twee dingen, die op elkaar gelijken, bij menschen kunstsymboliek. De absolute scheppingsZÓÓ, dat er een sprake Gods is in de hpxrk en de a.ópxT(K.
hierin, is
's
aykyK-ri,
goddelijk
lexion,
waarin
de
vertolking
van
die
kan
beide
worden opgezocht. Brengt men nu water, brood en wijn naar een physiologisch laboratorium, dan houdt men zich daar maar met één taal op.
Maar
in
het sacrament,
waar van
het rapport sprake
is, moet ook die geesworden genomen. Daarom zijn ze niet alleen om gegeten te worden, maar ook presenteeren ze zich als goddelijk beeldschrift, waarin de onzienlijke Godsgedachte ligt uitgesproken.
telijke
De
symbolische
vertolking
geestelijke voeding en potenzirung, en de lichamelijke zijn in
den grond
maar naar anderen maatstaf gemeten. In de tweede plaats nu het rapport van deze elementen cum creafura. Deze elementen treden op naar twee zijden. Met water wascht men met brood voedt men zich, met wijn vervroolijkt men zich. één
;
Als
nu
eens steentjes als sacrament werden gegeven, als symbool hiervan, is, ze zouden niet in ons ingaan ons wel toespre-
dat de Heere onze rotssteen ken,
zich,
;
maar altoos buiten ons.
Als dierenbloed ons werd aangeboden, zoo zou het walging hart toesluiten.
wekken en
het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's