Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 527

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 527

college-dictaat van een der studenten, niet in den handel

2 minuten leestijd

Caput

De Sacramento

I.

Maar ook presenteeren zeggen

8.

De

elementis sacramentorum. 53

God ons

ze zich als schepselen Gods, in wie

om dan

schept niet eerst eerst

Genere. §

iets te

Tot de gedachte Gods moet dus teruggegaan.

heeft.

God Maar

in

heeft

aan het geschapene de gedachte

de bewuste gedachte, die

Hij

te ontleenen.

en inschrijft

Hij realiseert

in

het zichtbare creatuur.

Maar diezelfde God belichaamt ook Onze ziel is ook een creatio Dei.

God nu

Als

een

elk

die zichtbare en onzichtbare dingen

gedachte

afzonderlijke

tusschen

Geulinx

Maar

beide.

Het

wil.

Zijne gedachte in een onzichtbaar creatuur.

ziel

lichaam

en is

was

lichaam

maar

had geschapen, zoodat in ware er geen verband

gerealiseerd, zoo

niet

staan

niet

los

naast

elkaar,

gelijk

een zak, een foedraal waarin de

ziel

Ingezet.

is

Neen. er bestaat een organisch rapport; ze loopen parallel. De belichaming der gedachten in de zichtbare en onzichtbare schepselen loopt paarsgewijze.

Eén

Gods wordt eenmaal somatisch, andermaal pneumatisch

zelfde gedachte

gerealiseerd.

Hierop berust

alle

Deze bestaat

niet

brengt;

elkaar

symboliek

Nu

er

is

is

dat

met

een

symboliek. dat men twee dingen, die op elkaar gelijken, bij menschen kunstsymboliek. De absolute scheppingsZÓÓ, dat er een sprake Gods is in de hpxrk en de a.ópxT(K.

hierin, is

's

aykyK-ri,

goddelijk

lexion,

waarin

de

vertolking

van

die

kan

beide

worden opgezocht. Brengt men nu water, brood en wijn naar een physiologisch laboratorium, dan houdt men zich daar maar met één taal op.

Maar

in

het sacrament,

waar van

het rapport sprake

is, moet ook die geesworden genomen. Daarom zijn ze niet alleen om gegeten te worden, maar ook presenteeren ze zich als goddelijk beeldschrift, waarin de onzienlijke Godsgedachte ligt uitgesproken.

telijke

De

symbolische

vertolking

geestelijke voeding en potenzirung, en de lichamelijke zijn in

den grond

maar naar anderen maatstaf gemeten. In de tweede plaats nu het rapport van deze elementen cum creafura. Deze elementen treden op naar twee zijden. Met water wascht men met brood voedt men zich, met wijn vervroolijkt men zich. één

;

Als

nu

eens steentjes als sacrament werden gegeven, als symbool hiervan, is, ze zouden niet in ons ingaan ons wel toespre-

dat de Heere onze rotssteen ken,

zich,

;

maar altoos buiten ons.

Als dierenbloed ons werd aangeboden, zoo zou het walging hart toesluiten.

wekken en

het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 527

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's

PDF Bekijken