Dictaten dogmatiek. Locus de Salute, Ecclesia, Sacramentis - pagina 715
college-dictaat van een der studenten, niet in den handel
Caput
IV.
Geschied, van het
Thomas Müiizer
op
treedt ze het eerst
moet herschapen
niet; die
dogma van het Sacr.
24)
de bestaande toestand der kerk deugt
;
hervormd); en
(niet
De Wederdoopers.
§5.
ik
moet dat doen, v/ijlikerde
macht toe heb door een openbaring Gods.
De
Luther sprak met
reformatie stelde zich onmiddellijk daar tegenover.
kracht van zijn geest er tegen, en
al
de
wapengeweld deed op één dag 5000 hunner
Daarop trokken ze naar Zuid-Duitschland, naar Mühlhausen, Orlamunde enz., en gingen onder Blaurock en Stumpf naar Zwitserland. Voornamelijk in Zürich spelen zij hun tweede rol. Nu was hier reeds verzet van een dergesneuvelen.
lijke
secte geweest tegen Zwingli,
wat
goed moeten keuren. Zwingli toch
wij
gehuwd moesten
zijn.
kwamen, werd hun richting door Stumpf doopen, wijl hij beweerde nog volgden
De
voorbeeld.
zijn
niet
wedergeboren
politieke raddraaiers gingen onder; een geestelijk ele-
Van
nestelde zich in Nürnberg, Augsburg en Straatsburg. alle
dit
Hun
tegenover de Schrift. er in
Het Anabaptisme
is
fundament van
de
een
doel
was
aan
geboren
Wederdoopers van onzen
heeft,
zweren,
wat de quaestie der
sterfelijk is
in
en
„Dat
onsterfelijk".
hij
van den Christus,
is,
Hierin geeft
en komt
overheid enz.
eerst
het 3^
Het zuiverst en
en onzienlijk, van binnen en van (ontastbare) eeuwige
in
alle
en onzienlijk, dus ook
zijn
lichaam
menschelijke begrip in Maria mensch
haar gegenereerd, gewassen en
te zijner
haar geboren." is
looft dat
een belangrijk punt, wijl toch Johannes zegt Jezus
in
het vleesch
gekomen
is,
deze
is
(1
Joh. 4): „die niet ge-
de antichrist."
Zoo God den mensch redden kon, door een nieuwen Christus te
hij
in
dat de heele Christus de eerst-
onbevindelijke
zienlijk
den hemel gekomen, „en boven
uit
„de oorsprong, wortel
:
christologie betreft, zijn belijdenis ge-
zienlijk
is,
geworden, naar dat zelve vleesch Het
hunne verhouding
onbevindelijke (ontastbare) wijze van den hemel her gekomen."
Dit nu zegt
tijd
de
„Ons geloof
Zoon van God
eigen
Woord uit
in
tijd."
dan hnn christologie
behandelt
Maarten Micron.
buiten,
is
in
de dooperij hierin beoordeeld.
is
M. Simons geven
en
maar herschepping.
niet hervorming,
behandeld door G. de Bray,
boek op de doopsquaestie, het zaakrijkst
in,
hebben
geen 1300 jaar een kerk van Christus geweest was.
overzicht,
historisch
af
den naam van protestanten dragen. Ze hebben een geheel
eigenlijk niet
eigen levensbeschouwing, wat uitkomt in hun christologie en
of
oogenblik
De doopsgezinden mogen
reformatoren lijnrecht zich tegenover hen verklaard.
Ze zeiden, dat
Anderen
te zijn.
Hierop trok het Anabaptisme weder Duitschland
ment dreef nu boven.
dan ook
stelde,
Toen nu de Sakers daar aaneen andere. Op een samenkomst liet Blaurock zich
dat kerk en staat geheel
doen nederdalen, zoo had
dit
ook
in
het paradijs
Als Christus niet aansluit aan het bestaande, zoo
uit
den hemel
kunnen gebeuren. is
Hij
ook
niet
aangesloten
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 728 Pagina's