Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 711

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 711

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd

Caput het

a.

handeld

a-'Zyfxx

;

Het

'\fjyjr;-

of

maar

van belang

is

wezen

Apollinaris

^^ïi,"x.

een

niet

woorden.

9

deze zaak reeds afge-

is

^'^X'^,

vinden wij

Hetzelfde

bewuste uiting van de

men

noeme

dat

voü^ of

Apolli-

natuur.

dierlijke

j>^x,>7,

spelen met

dit is

anima vera hominis had.

Eutyches,

bij

't zij

aangenomen, maar

had

-jo-jc

slechts de

is

aangenomen,

dat Christus wel een menschelijke

zeide,

menschelijken

humana natura

in

zooverre

de eigenaardigheden der

hij

Nog

oplost in de werkingen der goddelijke natuur.

sterker

komt

de Monotheleten enMonophysieten, wier dwaling, nu nog gevonden wordt

dit uit bij

de Vermittlungstheologen, die de

men

mittlungstheologen heeft der

De natura humana.

weten, of Christus ook een menschelijk

te

heeft

naris ontkent dus, dat Christus de

bij

6.

de bestrijding van het Docetisme

bij

bewustzijn, een geestelijk <|/jyX,i7

§

daarheen verwijzen wij dus.

;

de

b.

De Mediatoris Persona.

III.

meer afdalen,

er

van

Die

volgen.

Kivjiü-iq

der

die de

n.1.

de

lijn

lijn

Onder de Ver-

volgen.

7cU>T'Si<nc

van de

en die de

'TTAirfjicn^

laten Christus, eerst

y-ht^cric

God

lijn

zijnde, al

bewegen.

Goddelijke weggaat en niets dan een purus waarop ook Böhl en de Neo-Kohlbruggianen zich Daarentegen gaan de mannen van de TrACruya-cq van de menschelijke

natuur

en laten deze

homo

tot eindelijk al het

overblijft

uit

een

lijn

en

rijker

al

worden, totdat

rijker

zij

eindelijk oneindig

en dus het menschelijke Goddelijk wordt.

Vermittlungstheologen trachten langs een dezer lijnen een oplossing te

Alle

vinden, hoewel beide in fiagranten strijd zijn met wat de Kerk

Daarentegen Luc. 23

:

hebben onze Vaderen

46, Mare. 13

32 en Matth. 26

:

goddelijken en den menschelijken wil

Gethsémané sprak

mijn

„niet

:

op gewezen, dat :

wil,

maar

in

leert.

Matth, 26

38,

:

39 de menschelijke beperking van

wordt uitgesproken,

het bewustzijn des Heeren

den

er

terwijl eindelijk

opgesloten

ligt

Uw

in

de

duïteit

van

hetgeen Jezus

Hiermede

wil geschiede".

in

ligt

het Monotheletisme tegen den grond.

De

Kerk

Geref.

achtig menschelijke

beleed altoos dat Christus' menschelijke natuur een waar-

was

;

derhalve dat Christus een menschelijke

welke een menschelijke

die facultates,

ziel

bezit,

n.1.

ziel

had, met

cognitio en volimtas. Zijn

deze wil en kennis menschelijk geweest, dan moeten beide emrf/if geweest en als voluntas en cognitio infinita Dei.

finita

Daarom moeten de beide laatstgenoemde

een menschelijke

ziel

zijn

gestaan hebben tegenover de cognitio en voluntas

gehad heeft

is

daaraan

te

teksten er

herkennen,

Of Christus

bij.

of zijn wil

en ver-

stand eindig waren.

Thans komen

20

natuur

ook

vraag,

of

Ons dan gelijk

men

wij

tot

Christus bij

de vraag, of de hoedanigheden der menschelijke

zijn

gevonden.

antv/oord

gelijk zij

zij

is,

door

Deze vraag hangt weer

af

van de

Christus te doen heeft met de menschelijke natuur, zooals

het Paradijs was, óf zooals

in

zij

aan

zij

door de zonde was geworden.

dat de Heere de menschelijke natuur

den val geworden was

was vóór den

val,

kinderen voortbrengen naar

dan was zijn

zij

beeld.

niet

;

want had

aannam

Hij

onze natuur.

niet anders

haar aangenomen

Adam kon

slechts

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 711

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

PDF Bekijken